نقد و بررسی

نقد و بررسی هدست واقعیت مجازی Mi VR

نقد و بررسی هدست واقعیت مجازی Mi VR
نوشته شده توسط مهرداد قربانی

شرکت آکیولس یکی از غول‌های صنعت واقعیت مجازی است. بر اساس گزارشات منتشر شده توسط سایت trendforce، آکیولس سالانه بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه را به فروش می‌رساند که به دومین کمپانی پر فروش هدست‌های واقعیت مجازی تبدیل شده است که البته علت دوم بودن این شرکت را می‌توان عدم عرضه محصولات آن در کشور چین دانست، چرا که باقی رقبا توانسته‌اند مجوز فروش محصولات خود در چین را اخذ کنند. به هر حال سونی فعلا در صدر پر فروش ترین‌ها قرار گرفته است.

آکیولس به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه توسعه تجهیزات و ادوات واقعیت مجازی، طبق زمان بندی خود قرار بود در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی به بازار چین ورود پیدا کند، ولی این تاریخ چند سالی به تعویق افتاده است و علت آن را باید فقدان برنامه‌ریزی و نیروی انسانی مناسب برای ورود به چین دانست.

نقد و بررسی هدست واقعیت مجازی Mi VR
از طرفی دیگر شرکت شیائومی تکنولوژی، هدست واقعیت مجازی خود را در سال ۲۰۱۶ عرضه کرد. این محصول در واقع واقعیت مجازی را از قالب یک اسباب بازی خارج نمود و یک نسخه کاملا رسمی از این تکنولوژی را روانه بازار کرد. در حال حاضر حداکثر حجم فروش این محصول به فراتر از ۱ میلیون دستگاه می‌رسد.

نقد و بررسی هدست واقعیت مجازی Mi VR
خوشبختانه هوگو بارا (Hugo Barra) معاون سابق شیائومی در سال ۲۰۱۷ به دره سیلیکون برگشته و هم اکنون پروژه واقعیت مجازی فیس بوک را رهبری می‌کند. بنابراین تولید و عرضه نسخه چینی هدست آکیولس گو (Oculus Go) را باید به او نسبت دهیم. باید قدردان هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می باشیم، چرا که سرانجام توانست آکیولس را به بازار چین برساند. البته برای شیائومی هم خوب شد، چرا که توانست با یک هدست برجسته که قابل رقابت با بهترین هدست‌های بازار است، در چین به ادامه فعالیت خود بپردازد. در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی هدست واقعیت مجازی Mi VR بپردازیم

مشخصات ظاهری هدست واقعیت مجازی Mi VR

جعبه و بسته بندی هدست واقعیت مجازی Mi VR نیز دقیقا همانند طراحی بسته‌بندی‌های دیگر محصولات شیائومی است. به همان شکل ساده طراحی گردیده است و حس با کیفیت بودن را در ذهن مصرف کننده ایجاد می‌کند. به هر حال از آنجایی که طراحی این هدست واقعیت مجازی حاصل همکاری مشترک شیائومی و آکیولس بوده است، منطقی است که برند هر دو شرکت را بر روی قسمت جلویی جعبه آن مشاهده کنیم.

مشخصات ظاهری هدست واقعیت مجازی Mi VR
در سمت چپ جعبه برخی از مشخصات کلیدی محصول را مشاهده می‌کنیم.

مشخصات ظاهری هدست واقعیت مجازی Mi VR

در طرف مقابل می‌توانیم اطلاعاتی درخصوص محتواهای واقعیت مجازی مناسب این هدست را مشاهده کنیم.

مشخصات ظاهری هدست واقعیت مجازی Mi VR

هدست واقعیت مجازی Mi VR به صورت ترکیبی از رنگ‌های سفید و خاکستری، که اغلب توسط شیائومی و میجیا (Mijia) به کار برده می‌شود، عرضه شده است. این محصول ظاهری ساده و شیک دارد، البته قدری با محصولات گذشته شیائومی و میجیا تفاوت دارد.

مشخصات ظاهری هدست واقعیت مجازی Mi VR
البته این تفاوت را می‌توان ناشی از این دانست که هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می از همان فاکتورهای طراحی آکیولس گو پیروی کرده است بنابرای با سبک طراحی‌ محصولات شیائومی متفاوت خواهد بود.

مشخصات ظاهری هدست واقعیت مجازی Mi VR
درون جعبه یک کنترل کننده، آداپتور، کابل دیتا، بند نگه‌دارنده و دیگر ملزومات اساسی قرار دارد که سبب شده است این هدست به قول معروف تا دندان مسلح شود.

سخت‌افزار و کارایی هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می

تجربه پوشیدن هدست واقعیت مجازی Mi VR

تجربه قرار دادن هدست روی سر، اولین موردی است که هر فردی پس از خرید هدست به سراغ آن می‌رود. این محصول از طراحی فریم بزرگی بهره می‌برد و عینک‌های طبی معمولی به راحتی درون آن قرار می‌گیرند. به راحتی می‌توان بند نگه دارنده آن را در هر اندازه‌ای تنظیم کرد.

سخت‌افزار و کارایی هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می
این بند می‌تواند تا ۲۲ سانتی‌متر افزایش طول داشته باشد، که فراتر از اندازه استاندارد سر یک انسان بالغ است، کوچکترین اندازه‌ی ممکن نیز ۵ سانتی‌متر است.

سخت‌افزار و کارایی هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می
در این زمینه باید اذعان داشت که واقعیت مجازی شیائومی حداکثر تلاش خود را به کار گرفته است. این شرکت نه تنها به دنبال بهبود کیفیت تجربه استفاده از محتوای واقعیت مجازی است بلکه به طراحی ارگونومی و راحتی هر چه بیشتر محصول خود بر روی سر کاربر نیز توجه ویژه کرده است.

تجربه استفاده از دکمه‌های موجود بر روی ریموت کنترل و بدنه هدست

بر روی خود محصول دکمه‌های کمی قرار گرفته است که عبارت هستند از: دکمه خاموش/روشن کردن هدست و دکمه تنظیم صدا.

سخت‌افزار و کارایی هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می
ریموت کنترل دارای ظاهری به رنگ خاکستری و مشکی است که از طراحی ارگونومی مناسبی بهره می‌برد و دستگیره آن نیز بسیار خوب طراحی شده است. دو دکمه بر روی این کنترلر قرار دارد، یک دکمه بازگشت و یک دکمه دایره‌ای شکل. صفحه لمسی آن هم قدری جلوتر از این کلیدها قرار گرفته است.

سخت‌افزار و کارایی هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می
صفحه لمسی در واقع یک کلید هم به حساب می‌آید و با فشردن آن انتخاب‌های خود را تایید می‌کنید. در پشت این کنترلر یک دکمه ماشه مانند قرار گرفته است که در بازی‌ها به کار می‌آید. این کنترلر حرکات دست شما در طول انجام بازی را دنبال می‌کند. در واقع باید به این واقعیت اعتراف کرد که این کنترلر خیلی فراتر از یک ماوس معمولی کامپیوتر عمل می‌کند.

سخت‌افزار و کارایی هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می
در این بخش می‌توان گفت که سنسور‌های تشخیص فاصله، سنسورهای تشخیص جاذبه و دیگر سنسورها تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین عملکرد را به نمایش بگذارند تا به شما پاسخی یکپارچه و بدون خطا بدهند. افکت‌ها و صحنه‌های بازی بسیار واقع‌گرایانه بودند و بهینه‌سازی سخت‌افزار نیز بسیار قدرتمند و خوب انجام شده است.

نرم‌افزار هدست واقعیت مجازی Mi VR

علاوه بر شخصی سازی تنظیمات سخت افزاری بیان شده در بخش قبل، محلی سازی و انجام تنظیمات دلخواه نرم‌افزاری در هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می به دست فراموشی سپرده نشده است. به هر حال برای ایجاد تجربه بهتر و راحتی بیشتر کاربران چینی این هدست از یک رام سفارشی پیشرفته با قابلیت‌های متعددی از MIUI استفاده می‌کند.

نرم‌افزار هدست واقعیت مجازی Mi VR
تعداد زیادی از برنامه‌های نصبی، ویدیوهای دانلودی و برنامه‌های ویدیویی مختلف وحتی بازی‌های مختلف استارت آپی را می‌توان از طریق برنامه مخصوص موبایل این شرکت تحت عنوان Xiaomi VR بدست آورد.

نرم‌افزار هدست واقعیت مجازی Mi VR
از نظر نرم‌افزاری علی رغم اینکه فروشگاه برنامه‌های هدست‌های واقعیت مجازی شیائومی به تازگی شروع به کار کرده است، ولی هم‌اکنون شامل اکثر برنامه‌ها و بسیاری از منابع درخواستی مورد نیاز است و تمام این برنامه‌ها طبق ماهیت آن‌ها طبقه بندی شده است. پیش از انتشار اخبارهای مربوط به این بخش در مطبوعات و تنها بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، بیان گردید که صدها هزار برنامه مختلف در بخش‌های گوناگون وجود دارد و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. نکته قابل توجه در این بخش این است که هیچ یک از برنامه‌های از پیش نصب شده در آکیولس گو نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

باتری هدست واقعیت مجازی Mi VR

دوام باتری در هنگام بازی

برای پی بردن به عملکرد باتری هدست مستقل شیائومی می، ما این محصول را با اجرای بازی Magic Tracks Race مورد آزمایش قرار دادیم. این تست را از ساعت ۱۱:۴۴ آغاز کردیم و هیچ برنامه دیگری را در پس زمینه محصول اجرا نکردیم و صدا را نیز در حداکثر مقدار قرار دادیم و هیچ هدفونی هم به هدست وصل نکردیم و میزان شارژ هدست ۹۸ درصد بود.

باتری هدست واقعیت مجازی Mi VR
همان‌طور که در شکل بعدی مشاهده می‌کنید، پس از سی دقیقه بازی مداوم میزان شارژ هدست به ۷۷ درصد کاهش پیدا کرد.پس می‌توانیم با محاسبه ساده پی ببریم به ازا هر ۳۰ دقیقه بازی چیزی در حدود ۲۱ درصد از شارژ باتری کاسته خواهد شد و در مدت ۲/۳۸ ساعت تمام شارژ آن خالی خواهد شد.

باتری هدست واقعیت مجازی Mi VR
برای کاربران گوشی‌های هوشمند، عمر ۲/۳۸ ساعتی باتری گوشی یک فاجعه و کابوس به حساب می‌آید اما برای یک هدست واقعیت مجازی این موضوع متفاوت است. بر اساس گزارشات بدست آمده از گروه تحقیق و توسعه صنعت واقعیت مجازی چین، بخشی از کاربران چینی که بیشترین استفاده از واقعیت مجازی را دارند، تنها ۱۶ الی ۶۰ دقیقه را در طول روز به مشاهده محتوای واقعیت مجازی می‌پردازند و متوسط میزان مصرف ۳۴ دقیقه خواهد بود.

باتری هدست واقعیت مجازی Mi VR
پس باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می می‌تواند پاسخگوی نیازهای روزانه افراد باشد حتی برای کسانی که استفاده مرتب و روزانه از هدست دارند.

دما و میزان گرمای تولیدی

یک هدست واقعیت مجازی باید به صورت همزمان اطلاعات مختلف را از سنسورها دریافت کند و حجم عظیمی از پردازش‌های مختلف را انجام دهد و محتوا را هم نمایش دهد و تمام این موارد در بخش کوچک صفحه نمایش انجام می‌شود. پس افزایش دما و گرم شدن هدست یک امر کاملا طبیعی به حساب می‌آید. ولی چیزی که سبب نگرانی شده است، قابلیت بدنه در انتقال این حرارت است چرا که این حرارت تولید شده بر روی عملکرد هدست تاثیر گذاشته و تمام پردازش‌ها را دچار اختلال می‌کند.

باتری هدست واقعیت مجازی Mi VR
به منظور اینکه شما بتوانید به طور عینی به ظرفیت خنک کنندگی این هدست پی ببرید، ما دمای هدست را در یک اتاق با دمای ثابت ۲۹ درجه اندازه گیری کردیم. همان طور که در تصاویر فوق هم مشخص است، از چپ به راست دمای مربوط به حالت استندبای، پس از ۳۰ دقیقه کارکرد، پس از ۶۰ دقیقه کارکرد و پس از ۹۰ دقیقه کارکرد هدست مستقل واقعیت مجازی شیائومی می را مشاهده می‌کنید که این مقادیر به ترتیب عبارت هستند از : ۲۹/۸ ، ۳۱ ، ۳۲/۱ و ۳۴ درجه سانتی گراد. پس از ۹۰ دقیقه دمای این هدست بین ۳۴ الی ۳۵ درجه سانتی گراد ثابت ماند.

سخن آخر

پس از تست و آزمایش این محصول، می‌توان اذعان داشت که هدست واقعیت مجازی Mi VR یک محصول مقرون به صرفه است که با انبوهی از امکانات جذاب روانه بازار شده است. به غیر از ظاهر دوست داشتنی این هدست و فروشگاه پر از برنامه‌های گوناگون آن در کنار دیگر ویژگی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره گردید، این هدست واقعیت مجازی از یک پردازنده از نوع اسنپ‌دراگون ۸۲۱ بهره می‌برد که یک عملکرد پایدار را برای این محصول به ارمغان آورده است به علاوه این هدست همراه یک صفحه نمایش بسیار با کیفیت و شفاف با قابلیت تغییر فریم ۲K عرضه شده است. تمام این ویژگی‌ها را تنها با پرداخت ۱۴۹۹ یوان برای مدل ۳۲ گیگابایتی و یا ۱۷۹۹ یوان برای مدل ۶۴ گیگابایتی در اختیار خواهید داشت.

منبع: xiaomitoday

درباره نویسنده

مهرداد قربانی

ارسال نظر