نقد و بررسی

نقد و بررسی گوشی Redmi 4A شیائومی

نقد و بررسی گوشی Redmi 4A شیائومی
نوشته شده توسط پریسا سمیعی

بر هیچکس پوشیده نیست که پیشنهاد های شیائومی از نظر ارزش بسیار عالی هستند. اگر شما به دنبال موجود بودن لوازم جانبی و پشتیبانی خارج از بازارهای سنتی آسیایی هستید، این بسته ی کامل چینی باارزش ترین گزینه ها را برای کاوش در تمام زمینه ها داراست.

با در نظر گرفتن قیمت صد دلاری این گوشی، Redmi 4a به وضوح در رده های پایانی ارزان ترین گوشی ها جای می گیرد. اما، بگذارید یک موضوع را از همین الان مشخص کنیم – ارزان بودن دلیلی بر بی ارزش بودن نیست. چه خوب چه بد Redmi 4a توانسته است تصویری از عبارت ذکر شده را نمایان سازد. با هم به بررسی آن می پردازیم.

ویژگی های کلیدی شیائومی Redmi 4a:

  • بدنه ی یک تکه ی پلاستیکی
  • استفاده با دو سیم کارت یا یک سیمکارت و یک حافظه ی جانبی میکرو اس دی ( حداکثر ۱۲۸ گیگابایت )
  • صفحه نمایش ۵ اینچی از نوع IPS با رزولیشن ۷۲۰p و تراکم پیکسلی ۲۹۶ ppi
  • پردازنده ی اسنپ دراگون ۴۲۵، Quad-core 1.4 GHz Cortex-A53
  • پردازنده ی گرافیکی Adreno 308
  • دوربین عقب ۱۳ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 با قابلیت ضبط ویدئوی فول اچ دی با ۳۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین عقب ۵ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 با قابلیت ضبط ویدئوی اچ دی با ۳۰ فریم بر ثانیه
  • رابط کاربری MIUI 8.1 بر اساس اندروید ۰٫۱
  • حافظه داخلی ۱۶/۳۲ گیگابایتی همراه با قابلیت افزایش حافظه و ۲ گیگابایت رم
  • پشتیبانی از شبکه ۴G LTE Cat.4 (150Mbps down/ 75 Mbps up) ، وای فای، بلوتوث ۲ ، جی پی اس ، Glonass و Baidou، رادیو FM
  • درگاه مادون قرمز
  • دو میکروفون برای از بین بردن نویز حین صحبت
  • باطری ۳۱۲۰ میلی آمپری غیرقابل تعویض توسط کاربر

معایب:

  • سرعت کم پردازنده
  • عدم وجود کاور ضد خش گوریلاگلس روی صفحه نمایش
  • عدم وجود NFC
  • با ۲۰ دلار بیشتر می توانید امکاناتی نظیر شارژ سریع، یک حسگر اثر انگشت، و یک پردازنده ی ۶ هسته ای داشته باشید

اگر به گوشی های مشهور حاضردر لیست پرچم دارها نگاهی بکنیم، گوشی Redmi 4a مطمئنا در یک بخش امن برای خود قطب جدیدی ایجاد می کند. فکر نمی کنیم که نیازی به گفتن این موضوع باشد که ورود شیائومی توانست نظر مردم را به این برند جلب کند. ما نیز بر این باوریم که پرطرفدار شدن حداقل در برنامه های ما اتفاقی نیست.

بنابراین ما با یک گوشی ارزان که تازه وارد بازار شده مواجه هستیم. آیا از این بیشتر هم امکان تعجب هست؟ خب پس به این موضوع از این منظر بنگریم که شیائومی Redmi 4a دقیقا همانند بسته ی گوشی سونی اکسپریا E5 یا بسته ی گوشی سامسونگ گلکسی J5 می باشد. شما می توانید سر این مسئله که این دو گوشی  میلیون ها عدد به فروش خواهند رفت شرط ببندید، پس می توانید روی فروش شیائومی و شبیه سازی بازارهای آنها و تلاش برای بدست آوردن بازار شرط بندی کنید. و با قیمتی نزدیک به نصف آنها چرا که نه.

البته لازم به ذکر است که این امکانات ساده تر یا قیمت ارزان نیست که باعث محبوبیت شیائومی Redmi 4a شده است. و نه، ما نمی خواهیم از بررسی های عمیق همیشگی دور شویم، پس نگران نباشید. هدف ما نشان دادن مزایا و معایب یک گوشی در رده ی خود، بدون قربانی کردن بررسی های جزئیات کاری و سیستم آن و یک تست کامل می باشد. امیدواریم لذت ببرید.

سخت افزار گوشی

خب، بیایید بررسی کنیم که شیائومی Redmi 4a تازه وارد آیا ارزش خرید دارد یا نه؟ این گوشی در فروشگاه مرکزی شیائومی و در پایان سال قبل ارائه شد اما یک تاخیر در توزیع آن پیش آمد و چین دوباره به معرفی آن اقدام کرد – مخصوصا در بازار روبه رشد بازار هند که به نظر می رسد درخواست زیادی داشته باشد. یک اینکه گوشی Redmi 4a کاملا زیبا و خوب ساخته شده است. کل بدنه پوشیده از پلاستیک است اما نتیجه شما را به همان مقدار که فلز راضی می کند راضی خواهد کرد.

طراحی یکپارچه ی آن حتی با دو شیار که شبیه آنتن است کامل تر شده است. آن ها بسیار مدرن هستند، اما فکر وجود یک بدنه ی فلزی را تقویت می کنند. کناره ها کاملا ساده و تمیز هستند. یک دریچه ی بلندگو در زیر و یک سنسور دوربین ۱۳ مگاپیکسلی درست در پشت گوشی با لنز f/2.2 وجود دارد. حسگر اثر انگشت نیست – که یک پسرفت نسبت به گوشی استاندارد Redmi 4 به شمار می رود. این یکی از قربانی های شیائومی برای رسیدن به یک هزینه ی کم نهایی است.

بلندگوی مونو در گوشی Redmi 4a نسبت به گوشی های Redmi 4 و ۴ Prime بهبود یافته است. خیلی بلند نیست و فقط توانست یک امتیاز متوسط در بررسی های ما بگیرد.

بررسی بلندگوشدت صدا, dBآکوستیک/ موزیک, dBزنگ تلفن, dBامتیاز کلی
Xiaomi Mi 4۶۲٫۰۶۲٫۱۶۶٫۶زیر متوسط
Samsung Galaxy J3 (2016)۶۴٫۱۶۵٫۳۶۸٫۵زیر متوسط
Sony Xperia XZ Premium۶۲٫۹۶۵٫۲۷۱٫۶زیر متوسط
Xiaomi Redmi 4 Prime۶۳٫۱۶۷٫۳۷۱٫۳متوسط
Xiaomi Redmi 4a۶۲٫۸۶۷٫۵۷۲٫۱متوسط
Asus Zenfone Selfie ZD551KL۶۵٫۹۶۶٫۱۷۵٫۷متوسط
Samsung Galaxy S8۶۶٫۲۷۰٫۵۷۲٫۵خوب
ZUK Z1۶۸٫۷۶۶٫۶۷۵٫۷خوب
Huawei Honor 5c۶۶٫۵۷۱٫۱۷۴٫۴خوب
Meizu M5s۶۵٫۴۶۹٫۱۸۴٫۲خوب
Xiaomi Redmi Note 4 (S625)۶۷٫۳۷۰٫۳۸۱٫۵خیلی خوب
Xiaomi Mi 6۶۶٫۱۶۹٫۰۸۴٫۱خیلی خوب
Meizu M5 Note۶۵٫۱۷۰٫۷۸۶٫۸خیلی خوب

 

جلوی گوشی از یک طراحی مینیمال و کم هزینه بهره می برد. صفحه نمایش اچ دی که بنظر می رسد یک پیشرفت برای این قیمت است. بخش جلویی کاملا ضدخش است حتی شیائومی ادعا کرده است که در آن از یک گلس متفاوت و بهبودیافته نسبت به گوریلاگلس های محبوب استفاده شده است. بررسی ما شامل استفاده از گوشی در شرایط مختلف و بیشتر در داخل اتاق بود. مطمئنا یک محافظ صفحه اولین چیزی است که خریدار این گوشی باید از آن استفاده کند.

سه دکمه ی خازنی زیر صفحه نمایش به خوبی کار می کنند، اما نور پشت دکمه ها زیاد جالب نیست. مشکل بزرگی نیست اما شما باید به کار بدون دیدن دکمه ها عادت کنید. شیائومی احتمالا آن سه ال ای دی مخصوص را برای کاهش هزینه ها قرار داده اما در عوض، آن ها یک چراغ مادون قرمز متمایز از مدار Redmi 4 را در گوشه ی بالای دستگاه قرار داده اند. احتمالا تغییرات در طراحی قاب گوشی و بیرون آوردن آن هزینه های زیادی درست می کرد. به هر حال، شما می توانید یک گوشی Redmi 4 را بردارید و با آن تمام دستگاه ها را کنترل کنید. اما یقینا، مادون قرمز امکان بسیار خوبی در این گوشی می باشد. صحبت از ال ای دی است پس بهتر است در مورد ال ای دی اعلان ها که کنار دکمه ی Home گوشی قرار دارد هم بگوییم. یک جای غیرمعمول، اما یک آپشن خوب در گوشی ارزان قیمتی مثل این.

یک جک ۳٫۵ میلیمتری صدا و تنها چیزی که با پرچمدار این برند یعنی Mi 6 نمی تواند رقابت کند. بالای گوشی قرار دارد، درست در کنار میکروفون نویزگیر دوم. در پایین گوشی نیز میکروفون اصلی و یک درگاه میکرو یو اس بی وجود دارد. مطمئنا برایتان خوشایند خواهد بود وقتی متوجه شوید این گوشی از OTG پشتیبانی می کند. همچنین برای کناره های گوشی ، یک چینش کاملا استاندارد که شامل دکمه های صدا و پاور می باشد در سمت راست و یک درگاه برای وصل کردن کارت در سمت دیگر قرار دارد که شامل ۲ بخش است: یک میکرو و یک نانو سیمکارت. این بخش دوکاره است و شما می توانید برحسب نیاز بجای سیمکارت، یک مموری میکرواس دی در آن قرار دهید. هر دو سیمکارت ۴G را پشتیبانی می کنند، اما فقط یکی از آن ها می تواند هربار فعال باشد.

در کنار LTE، گوشی Redmi4 همچنین می تواند یک VoLTE را هم پشتیبانی کند. شاید جالب باشد بدانید که این ویژگی همراه با Reliance Jio است که حتی می تواند از Band 5 هم پشتیبانی کند. موجی که بیشتر در هند استفاده می شود. خب حالا که به این موضوع رسیده ایم باید بگوییم، Redmi 4a تمام اتصالات اساسی را دارد. یک وای فای ۸۰۲٫۱۱ b/g/n بصورت آنبرد ( تک کاناله، بدون آپشن خاص )، بلوتوث ۴٫۱ با A2DP و LE و A-GPS، GLONASS و BDS برای مسیریابی.

NFC جزو مواردی است که نادیده گرفته شده است. دوباره تاکید می کنیم، ما بسیار مشتاقیم تا شروع استفاده از آن را در گوشی های Redmi ببینیم. در سوی دیگر، شیائومی یک گیرنده ی رادیویی FM را در گوشی قرار داده تا بتوان از موسیقی های آفلاین به سبک گذشته ها استفاده کرد. در مورد عجیب ترین مورد اتصالات، Redmi 4a یک میکرو یو اس بی سنتی با یو اس بی ۲ در سمت دیگر آن استفاده کرده است. از زمانی که حافظه ها بسیار کاربردی تر شده اند، سرعت اهمیت یافته و این کابل چیزی نیست که بتواند رویاها را محقق کند. یکی از مواردی که ما به آن علاقه داشتیم، امکان شارژ سریع بود.

گوشی Redmi 4a همراه با یک شارژر ساده ی ۱A همراه است که یک جعبه ی خیلی ساده را برای آن رقم میزند. در کنار شارژر، یک کابل یو اس بی و یک خارج کننده ی سیمکارت و چند تکه کاغذ دستورالعمل وجود دارد.

باتری

شیائومی Redmi 4a از یک باتری ۳۱۲۰ میلی آمپری بهره می برد. یک باتری کاملا عایق بندی شده و با شارژ آرام. ما نمی توانیم کمکی بکنیم اما احساس می کنیم شیائومی از این ظرفیت برای کاهش هزینه ها استفاده کرده است، و بر خلاف گوشی های هوشمند امروزی برای صرفه جویی در جا نبوده است. گوشی معمولی Redmi 4 همچنین گوشی Redmi 4X هردو از باتری ۴۱۰۰ میلی آمپری استفاده می کنند. سایز باتری Redmi 4X و ۴A به ترتیب ۱۳۹٫۲ x 70 x 8.7mm و ۱۳۹٫۹ x 70.4 x 8.5mm می باشد. ما فکر می کنیم این ظرفیت بیشتر بر اساس تصمیمات فروش و بازار استوار است نه چیز دیگری. و همانطور که انتظار داریم، گوشی Redmi 4a مطمئنا ازین کمبود آسیب می بیند.

 

در تست باتری ما گوشی توانست ۶۷ ساعت بیدارباش بماند. این عدد با ۱۱۹ ساعت شیائومی Redmi Note 4 یا ۹۱ ساعت مربوط به گوشی Redmi 4 Prime اختلاف زیادی دارد. هر دوی این گوشی ها از باتری ۴۱۰۰ میلی آمپری استفاده می کردد و همچنین تراشه ی ۱۴nm اسنپ دراگون ۶۲۵ که بارها و بارها صرفه جویی در قدرت و زمان را اثبات کرده است. حتی تراشه ی MediaTek Helio X20 که در گوشی Redmi Note 4 استفاده شد توانست با باتری ۴۱۰۰ میلی آمپری ۸۳ ساعت بیدارباش بماند. تراشه ی کمتر بهینه ی اسنپ دراگون ۴۲۵، با ۴ هسته ی خود به کارش ادامه می دهد و وقتی با یک باتری کوچکتر ۳۱۲۰ میلی آمپری همراه شود در نتیجه عمر باتری گوشی بسیار پایین خواهد آمد. این مورد یکی از موارد دیگری است که باعث شده گوشی Redmi 4a از امتیاز کمتری بهره ببرد.

صفحه نمایش

شگفتی اصلی ما، استفاده از صفحه ی ۵ اینچی اچ دی مورد استفاده در گوشی Redmi 4a می باشد. بنظر می رسید که ال سی دی از بحث کاهش هزینه ها جان سالم به در برده است اما متاسفانه این مورد را نمی توان در مورد محافظ صفحه نمایش گفت. شیائومی ادعا می کند که از یک نوع گلس سخت شده در آن استفاده کرده است اما همانطور که پیش تر گفتیم، این لایه دقیقا حالت پلاستیکی دارد که امکان حرکت های سریع و بازخوردهای مناسب و دقیق را نمی دهد.

همچنین در مورد صفحه نمایش، ما چیزی که می بینیم بد و بیشتر روی دستگاه های گران تر است. این صفحه نمایش زمانی که در بیشتر کمترین شرایط نوری است، به ۴۷۵ nits می رسد و در بالاترین میزان نوری که در تاریکی باید باشد چیزی در حدود کمترین کنتراست از ۹۲۵ است. هنوز، زمانی که بخواهیم از زاویه به گوشی نگاه کنیم، Meizu M5s یکی از معدود پیشنهادهایی است که با کارکردهای ایده آل و بی نظیرش وجود دارد. اما دوباره، گوشی های Redmi 4 و Redmi Note 4 از واحد نمایش بهتری بهره مند بودند.

تست صفحه نمایش۱۰۰% روشنایی
سیاه, cd/m2سفید, cd/m2کنتراست
Xiaomi Redmi 4 Prime۰٫۴۷۵۵۲۸۱۱۱۲
Xiaomi Redmi 4a۰٫۵۱۳۴۷۵۹۲۵
Xiaomi Redmi Note 4 (S625)۰٫۳۲۲۴۸۴۱۵۰۳
Xiaomi Mi 4۰٫۷۳۶۷۹۹۲۹
Meizu M5۰٫۴۵۳۴۸۰۱۰۶۰
Meizu M5 Note۰٫۶۱۴۴۶۳۷۵۴
Meizu M5s۰٫۴۲۶۴۰۷۹۵۵
ZUK Z1 by Lenovo۰٫۳۹۳۹۶۱۰۲۱
Samsung Galaxy J3 (2016)۰٫۰۰۳۳۱
Samsung Galaxy J3 (2016) outdoor mode۰٫۰۰۴۶۸
Huawei Honor 7 Lite / Honor 5c۰٫۵۸۴۱۶۷۱۷
Asus Zenfone Selfie۰٫۳۶۳۳۳۹۲۸

 

بخشی که ما را شگفت زده کرد بخش تنظیم رنگ در Redmi 4a بود. حتی حالت استاندارد رنگی می تواند میانگین DeltaE از ۴٫۵ را بگیرد و در حالت ماکزیمم به ۷٫۸ برسد. سفیدها کمی قوی تر بودند، که باعث می شد سردتر دیده شود، اما هنوز، بطور کلی از سنجش رنگ بسیار دقیقی بهره می برد. با کمی تغییر در رنگ ها و میزان گرمی و سردی آن ها به نتایج بیشتری رسیدیم. با استفاده از حالت رنگ های گرم نتیجه در حالت میانگین DeltaE از ۲٫۸ شروع شده و در حالت ماکزیمم به ۶ رسید، و دوباره به دلیل تغییر در رنگ سفید و خاکستری همان نتایج قبل حاصل شد. کاهش روشنایی از ۴۷۵ nit در حالت ماکزیمم به ۲۰۰nits مشکل سفیدی را حل کرد و ما را با یک شرایط تاثیر گذار که بطور میانگین DeltaE 2.4 و در حالت ماکزیمم ۴٫۸ داشت روبرو کرد.

مقایسه ی تصویر زیر نور خورشید با دستگاه های مشابه مانند Redmi 4 و Redmi 4 Prime ما را به این نتیجه رساند که تفاوت چندانی بین این نمونه ها نیست اما می توان با این دستگاه ها در بیرون از خانه هم به راحتی کار کرد. تغییرات شدت نور اتوماتیک، که در MIUI قرار داده شده به این موضوع کمک می کند. اما در هر صورت شما باید از قرار دادن گوشی زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

 

رابط کاربری MIUI 8

رام اندروید رنگی شیائومی برای خویشتن داری در زمان طولانی روی Redmi 4a قرار گرفته است. در واقع، اگر شما فقط می توانید ۱۰۰ دلار بابت یک گوشی هوشمند بپردازید، MIUI 8 و رابط کاربری تمیز و آراسته ی آن به همراه ویژگی های منحصربفردش دلایل کافی برای حرکت از سوی Doogees یا Oukitels به سمت Redmi 4a برایتان خواهد داشت.

اگر بخواهیم روراست باشیم، ما راهی جز این نداریم که اعتراف کنیم با این بودجه، رابط کاربری بهتری نسبت به این نصیب شما خواهد شد. هیچ راه فرار دیگری با در نظر گرفتن تراشه ی چهارهسته ای ضعیف که در ذات این گوشی است، پیدا نمی شود مخصوصا با فایل های رسانه ای با رزولیشن بالای امروز و نرم افزارهای سنگین اندروید. اما ما هنوز باید باور خود را بپذیریم و به تیم توسعه ی شیائومی این مشکلات را ارسال کنیم. آنها MIUI 8 را به گونه ای ساخته اند که با کمترین ایرادات و کم شدن سرعت مانند اشغال حافظه همراه گردد. به طور شگفت انگیزی، اندروید ۶٫۰٫۱ که MIUI 8 بر اساس آن طراحی شده و روی Redmi 4a نصب شده است تمام ویژگی ها را دارد یا حداقل می تواند گفت بسیار نزدیک است. همچنین بسیاری از تغییرات اساسی شیائومی در آن قرار گرفته است تا استفاده از آن را لذت بخش تر کند. ابتدا می توان به طراحی ساده و تخت MIUI اشاره کرد. حتی با این بودجه و با این ال سی دی که تا کیفیت اچ دی پشتیبانی می کند، واقعا زیبا دیده می شود.

برای هیجان انگیزتر کردن حتی قدم از این فراتر گذاشته و Redmi 4a می تواند از پوسته های قدرتمند شیائومی استفاده کند. این ویژگی به شما امکان می دهد از رابط های کاربری که در آن قرار دارد یکی را انتخاب کنید و به گنجینه ی آنلاین پوسته ها دسترسی داشته باشید. صفحه نمایش ال سی دی Redmi 4a کاملا سخت گیرانه طراحی و تنظیم شده است تا حداکثر توان را در اختیارتان قرار دهد، اما محدودیت ها را نیز برداشته است. شیائومی برای کاربران امکان تغییرات اندکی را در تصویر نمایش داده شده و بهبود کلی وضعیت آن قرار داده است. کنتراست می تواند به صورت دستی تنظیم شود، حتی بصورت پویا نسبت به محتوا و شرایط تغییر یابد. همچنین لازم به ذکر است روشنایی صفحه در Redmi 4a به صورت اتوماتیک تنظیم می شود. ما بسیار خوشحال هستیم که این سنسور نور در آن قرار گرفته و همچنین دارای یک گزینه برای روشن کردن صفحه هنگامی که دوبار روی صفحه ضربه می زنید است.

 

شما همچنین می توانید با برخی ویژگی های آن ساعت ها کار کنید، مانند تغییر در اندازه ی نوشته ها. شیائومی همچنین یک حالت کاملا منحصربفرد و با امکانات کامل جهت مطالعه نیز قرار داده است. ما این شخصی سازی ها را در تمام گوشه کنار این سیستم عامل پیدا کردیم. نوار وظیفه، نوار گزارش، نوار دسترسی سریع و نوتیفیکیشن ها می توانند به راحتی شخصی سازی شوند. نشانگر درصد باتری و انتقال اطلاعات از جمله گزینه های اختیاری در نوار وظیفه هستند که به تنهایی یا حتی با هم می توانید آن ها را فعال کنید تا در کنار اعلان های برنامه ها نشان داده شوند. همچنین گزینه ها  و اعلان ها می توانند در صفحات جدایی قرار گیرند. این گزینه می تواند برای شما بیشتر مناسب باشد یا حتی گزینه ی پیش فرض که آن ها را در بخش چپ قرار می دهد.

 

و شاید این موضوع را ندانید که ال ای دی مختص اعلان ها که ما در بخش سخت افزار بررسی کردیم حتی در این بخش تنظیماتی را دارد. یک پیروزی کوچک در تصویر کلی از Redmi 4a. ما هنوز نمی توانیم کمک زیادی بکنیم اما مطمئنا بابت قرار دادن این چراغ های RGB قابل شخصی سازی در یک گوشی ۱۰۰ دلاری تشکر می کنیم. یک ویژگی که حتی گاهی در پرچم دارها هم فراموش می شود. صحبت از اعلان ها شد، باید بگوییم MIUI 8 این امکان را به شما می دهد تا بتوانید تعیین کنید چه نرم افزارهایی می توانند اعلان نمایش بدهند. این ویژگی نقش بسیار مهمی در بخش امنیت مرکزی شیائومی ایفا می کند. هیچ قفل کردنی در کار نیست، یک دکمه برای پاک کردن حافظه ی موقت و توقف تمام برنامه ها کافی است. همچنین محافظت از اطلاعات گوشی و از کار افتادن باتری نیز از وظایف این بخش است. بطور کلی، این ویژگی یک مدیریت جزئیات دسترسی نیز است.

 

با تکیه بر MIUI 8، گوشی Redmi 4a بطور شگفت انگیزی برای کنترل اطلاعات حساس آماده شده است. محافظت از اطلاعات تجاری و حتی راه های ارتباطی و کانال های مرتبط با آن. شما می توانید برای استفاده از هر نرم افزاری، رمز عبور در نظر بگیرید، یا آن ها را بصورت دسته ای از چشم کودکان با استفاده از حالت استفاده ی کودک، نامرئی سازید. در کنار قفل کردن موارد، شما می توانید اطلاعات را سریع مدیریت کرده و با سازماندهی سریع اطلاعات بیشتر و ارتباطات، کارها را به سرعت جلو ببرید. Redmi 4a از ویژگی فضای دوم برای کنترل دو فضای کار مستقل و نرم افزارهای دوگانه به عنوان مثال استفاده از دو اکانت برای شبکه های اجتماعی بصورت همزمان پشتیبانی می کند.

خوشبختانه، همانطور که مشاهده می کنید، تنظیم کردن و کاوش در تنظیمات قدرتمند Redmi 4a بسیار آسان است. ما برای شرح تمام این ویژگی ها در بررسی هایمان معذوریم اما نمی توان از چند نکته ی اساسی و پایانی که رابط کاربری را شگفت انگیز می کند مانند حالت سبک با آن رابط واضح و بزرگ صحبت نکنیم. نرم افزارهای پیش فرض نصب شده روی آن شاید کمی زیاد هستند، اما ما فکر می کنیم این ویژگی همراه با دارا بودن نرم افزارهای کامل گوگل یک امتیاز محسوب می شود. نرم افزار Mi Remote محبوب ترین برای ما بود، نرم افزاری که به شما اجازه می دهد با استفاده از فرمان های آن و ارسال دستورات مادون قرمز، Redmi 4a را به یک کنترل از راه دور تبدیل کنید.

 

کارکرد

ما می خواهیم کاملا با شما صادقانه صحبت کنیم. برای ما غیرممکن است که چیزهای مثبتی درباره ی پردازنده ی اسنپ دراگون ۴۲۵ و Adreno 308 بکار رفته در Redmi 4a ذکر کنیم. شاید MIUI 8 بتواند در طول زمان از پس کارها برآمده و بدون مشکلی کار کند اما چهارهسته ی ۱٫۴ گیگاهرتزی از نوع Cortex-A53 مطمئنا برای کارکردن و ایجاد رضایت از کار با اندروید در سال ۲۰۱۷ کافی نخواهد بود.

مشکل کارکرد احتمالا بزرگترین مشکل ما در استفاده از گوشی Redmi 4a خواهد بود. خواننده ها و اعضای ما، زمان طولانی از بررسی های ما استفاده می کنند. ما معتقدیم پیشتر بررسی های مثبت زیادی انجام داده ایم اما ما نمی توانیم این موضوع را که Redmi 4a نسبت به زمان خود پایین تر عمل می کند، چشم پوشی کنیم. اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه نگاه کنیم، ۲ گیگابایت حافظه ی رم بنظر برای راحت کار کردن با MIUI کافیست. اگر شما به اندازه ی کافی با صبر کردن برای لود برنامه ها صبور هستید، باز کردن چندبرنامه بطور همزمان برای شما مشکل خاصی نخواهد داشت. با تکیه بر چند بنچمارک معتبر مثل AnTuTu و Basemark OS II ما می توانیم به نتایج بهتری راجع به گوشی Redmi 4a برسیم.

در مورد پردازنده ی گرافیکی Adreno 308، حتی نسبت به پردازنده ی Cortex-A53 ناامیدتر می شویم. با توجه به تراشه های جدیدی که در آغاز سال ۲۰۱۶ ساخته شدند و از ویژگی های Open CL 2.0 یا حتی OpenGL ES پشتیبانی می کردند، استفاده از این پردازنده ی گرافیکی یک کمبود بزرگ به شمار می رود. این کمبود مطمئنا در به روزرسانی های آینده به اندروید ۷ نوقا یا بالاتر تاثیر خواهد داشت. گوشی Redmi 4a برای استفاده از بیشتر بازی های مدرن دچار مشکلات جدی خواهد شد. پردازنده ی گرافیکی آن به طور واضح بجز کار با رابط کاربری گوشی، توان کار کردن با نرم افزارها و بازی های با گرافیک بالا را نخواهد داشت. حتی رزولیشن اچ دی تصویر این گوشی نیز کمک چندانی برای اصلاح فریم ها نخواهد کرد. ۵٫۷ فریم به سختی یک دستاورد یا حتی یک ویژگی برای بازی کردن به شمار می رود. جزئیات بیشتر را در تصاویر زیر شاهد هستید.

 

با بازگشت به نقطه ی شروع این موضوع، با کنار گذاشتن موضوع مربوط به هزینه ها، ما واقعا هیچ ویژگی مثبت دیگری در کارکرد این گوشی نمی بینیم تا با شما در میان بگذاریم. به همین دلیل همینجا مطلب را به پایان می رسانیم.

خروجی صدا به طور شگفت انگیزی خوب است

گوشی شیائومی Redmi 4a صدای کاملا شفافی را زمانی که به یک آمپلی فایر خارجی متصل شد به ما ارائه کرد. شدت صدای آن بیشتر از مقدار میانگین بود، چیزی که بیشتر از قیمت این گوشی محسوب می شود.

ما حتی زمانی که متوجه شدیم این گوشی هنگام استفاده از هندزفری شفافیت و شدت صدای بسیار خوبی دارد بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتیم. در واقع، موفقیت Redmi 4a در خروجی هدفون بسیار بیشتر از سایر دستگاه هایی است که ما آن ها را آزمایش کردیم و هیچکدام متناسب و حتی نزدیک به ارزش قیمت آن ها نیز نبودند.

آزمایشپاسخ فرکانسیسطح نویزمحدوده دینامیکیTHDIMD + NoiseStereo crosstalk
Xiaomi Redmi 4a+۰٫۰۷, -۰٫۰۲-۹۴٫۸۹۱٫۴۰٫۰۰۲۰۰٫۰۰۸۴-۹۱٫۰
Xiaomi Redmi 4a (headphones)+۰٫۰۸, -۰٫۰۴-۹۴٫۲۹۱٫۲۰٫۰۳۶۰٫۰۶۳-۷۹٫۱
Xiaomi Redmi 4+۰٫۰۲, -۰٫۰۶-۹۱٫۶۹۲٫۴۰٫۰۰۱۶۰٫۰۰۸۱-۹۳٫۳
Xiaomi Redmi 4 (headphones)+۰٫۰۴, -۰٫۰۴-۹۱٫۴۹۲٫۲۰٫۰۰۵۸۰٫۰۳۶-۶۴٫۰
Xiaomi Redmi 3s+۰٫۰۲, -۰٫۰۷-۹۴٫۳۹۰٫۶۰٫۰۰۲۴۰٫۰۰۸۷-۹۱٫۸
Xiaomi Redmi 3s (headphones)+۰٫۰۲, -۰٫۱۰-۹۳٫۷۹۰٫۳۰٫۰۲۸۰٫۰۶۱-۷۲٫۲
Oppo F1s+۰٫۳۷, -۰٫۰۰-۷۱٫۲۷۵٫۳۰٫۹۳۶۱٫۱۹۰-۴۱٫۲
Oppo F1s (headphones)+۰٫۸۰, -۰٫۰۵-۶۷٫۸۷۴٫۶۰٫۳۳۶۰٫۵۷۹-۴۲٫۳
Huawei Honor 7 Lite (5c)+۰٫۰۳, -۰٫۴۴-۹۰٫۴۹۰٫۹۰٫۰۰۱۹۰٫۰۱۱-۸۷٫۹
Huawei Honor 7 Lite (5c) (headphones)+۰٫۰۴, -۰٫۴۷-۹۰٫۳۹۰٫۷۰٫۰۰۶۷۰٫۰۷۲-۷۳٫۱
Motorola Moto G4+۰٫۰۲, -۰٫۰۷-۹۲٫۴۹۲٫۵۰٫۰۰۲۸۰٫۰۰۸۴-۹۲٫۱
Motorola Moto G4 (headphones)+۰٫۰۴, -۰٫۰۸-۹۲٫۰۹۲٫۰۰٫۰۰۷۳۰٫۰۷۰-۶۳٫۸

 

دوربین

درست مانند سایر خویشاوندانش در خط تولید Redmi، گوشی Redmi 4a از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می کند. این دوربین در پشت گوشی و با دریچه ی دیافراگم f/2.2 وجود دارد. این لنز هنوز هم پایین تر از نسل قبلی یعنی Redmi 3 می باشد. به هر حال، شباهت زیادی وجود دارد. برای رسیدن به قیمتی پایین تر، شیائومی از برخی امکانات در بخش دوربین هم کاسته است.

مورد اول، مربوط به تشخیص فاز و فوکوس اتوماتیک است که در Redmi 4a حذف شده است. سرعت فوکوس زیاد نیست، و حتی ما گاهی نتوانستیم فوکوس دقیقی داشته باشیم. الگوریتم دقت آن وحشتناک نیست اما ما گاهی با نتایجی شامل عکس ها و فیلم های غیرشفاف مواجه بودیم. هنوز، با کمی دقت بالا، شما می توانید این مشکلات را اصلاح کرده و هنگام گرفتن عکس مشکلی نداشته باشید.

حالت دستی برای این گونه شرایط بسیار کاربردی است. Redmi 4a حالت های جالب و فیلترهای تصویر کمی دارد. مانند حالت مخصوص تصویر برای عکس از طبیعت. تنظیمات شگفت انگیز فراوانی در تنظیمات دوربین قرار دارد. عکس ها و فیلم ها هرکدام تنظیمات مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال تنظیمات مربوط به کنتراست، شدت رنگ و وضوح هنوز وجود دارند. همچنین تشخیص چهره و الگوریتم شناسایی جالب تشخیص سن و جنسیت شیائومی در آن قرار دارد.

فیلمبرداری تنها حالت تایم لپس را به عنوان ویژگی خاص دارد. اما بصورت کلی امکانات شخصی سازی زیادی دارد و ما نمی توانیم شکایت زیادی بکنیم. دوربین Redmi 4a هنوز با ماکزیمم رزولیشن خود یعنی ۴۱۶۰X3120 پیکسل عکس می گیرد. این تصاویر بطور شگفت انگیزی با کیفیت خوبی همراه هستند. جزئیات در وسط قاب عکس کاملا زیاد بوده و عکس های نمونه با کیفیت کامل قرار داده نشده اند. صادقانه بگوییم که با این قیمت انتظار این عکس های خوب را نداشتیم.

وضوح تصویر نیز در وسط قاب عکس خوب است اما مشکلاتی در گوشه های تصویر وجود دارد. طیف دینامیکی خوبی وجود دارد اما تصاویر کمی کم نور تر ثبت می شوند. HDR نتایج فوق العاده ای به دست می دهد. با اینحال، درست مانند فوکوس، غیرقابل اعتماد بوده و نتیجه رو نمی توانید حدس بزنید. اگر شرایط مناسب باشد و در نزدیکی اشیا بگیرید نتیجه بهتر خواهد بود. و دوباره لازم به ذکر است که عدم وجود فوکوس آسان، آزاردهنده ترین چیزی است که در دوربین وجود دارد. عکس های زیر از بین ده عکسی که از همین منظره انداختیم به عنوان عکس های بهتر انتخاب شده است.

پانوراماهایی که توسط دوربین Redmi 4a گرفته می شود بسیار ابتدایی هستند. آنها کمترین جزئیات را پوشش می دهند و حتی برش هایی هم در آن دیده می شود. و اکنون شاهد چند تصویر که با دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی این گوشی گرفته شده اند باشیم. این عکس ها دقیقا همان عکس هایی هستند که از یک دوربین کوچک انتظار می رود. صاف و با جزئیات کم. شیائومی Redmi 4a می تواند با کیفیت فول اچ دی و با ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. یک موفقیت خوب برای تراشه ای مثل اسنپ دراگون ۴۲۵٫ اگر منصفانه نگاه کنیم، تعداد فریم ها متفاوت با آنچه ذکر می شود است. در شرایط نوری مناسب، بین ۲۸ تا ۲۹ فریم متغیر می باشد. با کمتر کردن میزان روشنایی فریم ها نیز به عددی کمتر از ۲۰ می رسد. در طرف دیگر، میزان بیتریت ها بطور شگفت انگیزی ثابت بوده و به مقدار ۲۰ مگابایت در هر ثانیه می باشد. صدای ضبط شده استریو است و از یک کدک AAC با بیت ریت ۹۶ کیلوبایت بر ثانیه و ۴۸ کیلوهرتز استفاده می کند.

ما نمی توانیم از فیلم های Redmi 4a بخاطر نمونه هایی که جزئیات و طیف دینامیکی مناسبی دارند راضی باشیم. اگر شما هنوز به این باور دارید که ” شما همان را به دست می آورید که به آن پول داده اید ” در اینصورت هیچ دلیلی برای شکایت نیست. برای ۱۰۰ دلار شما به همان مقدار ارزش پولتان امکانات به دست می آورید.

نتیجه گیری نهایی

خب، یک گوشی ۱۰۰ دلاری چه کارهایی برای شما انجام می دهد؟ شیائومی Redmi 4a به همان اندازه که ارزان است ضعیف هم هست. اما یک خط نازک بین ارزش کم و بی ارزش وجود دارد. با یک پردازنده ی اسنپ دراگون با تراشه ای که از LTE پشتیبانی می کند و یک صفحه نمایش ۵ اینچی با کیفیت اچ دی، Redmi 4a مطمئنا در طرف دیگر خط قرار می گیرد. گرچه کارکرد هوشمندانه ی آن باعث می شود این خط را بیش از یکبار رد شود.

شاید، در نزد یک منتقد، یک پکیج مثل شیائومی Redmi 4a شما را با یک برگشت و پشیمانی روبرو کند اما از نظر قوانین حاکم بر گوشی های هوشمند، این گوشی چیزی در حدود ۱۲۰ دلار ارزش دارد. در نظر بگیرید: با ۱۲۰ دلار، Redmi 4 معمولی با یک اسنپ دراگون ۴۳۰ شش هسته ای، یک حسگر اثر انگشت و یک شارژ سریع باتری وجود دارد. ۲۰ دلار بیشتر از آن حتی می تواند باعث شود یک گوشی Redmi 4 Prime یا نسخه ی محبوب تر یعنی Redmi Note 4 را بدست آورید. و اگر تراشه ی ضعیف نمی تواند شما را راضی کند، Redmi 4a حتی بیشتر از آن شما را ناراضی خواهد کرد. عدم وجود تشخیص فاز و فوکوس اتوماتیک در دوربین اصلی و با کیفیت فول اچ دی یکی از آنهاست. Redmi 4a اسکنر اثر انگشت را فراموش کرده است و با کم کردن ظرفیت باتری به مقدار ۱۰۰۰ میلی آمپر و بدون شارژ سریع مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

شاید گفته شود، این ارزش در تصاویر بزرگتر دیده می شود اما با ۱۲۰ دلار یا حتی ۱۴۰ دلار، Redmi 4 و Redmi Note 4 بنظر بهتر می رسند و این تنها راه برای کم کردن هزینه ها نبوده است. اندروید Go بخشی از تلاش بازار موبایل های هوشمند برای موجود بودن در بازارهای ضروری است. اگر گوشی بدون امکانات و بدون قدرت Moto C توانسته است جای خوبی میان کودکان پیدا کند، مطمئنا مشکل زیادی با حضور Redmi 4a نخواهد بود. واقعیت این است که رقبای شیائومی سعی نمی کنند در هنگام ورود و عرضه شگفتی ایجاد کنند. Meizu شاید گزینه ای در خط تولید سری M داشته باشد. با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار که در Meizu M5 وجود داشت و با یک تراشه ی Mediatek MT6750 و با پردازنده ای ۶ هسته ای عرضه شد. همراه با یک صفحه ی نمایش اچ دی ۵٫۲ اینچی، ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی به همراه یک باتری ۳۰۷۰ میلی آمپری برای یک رقابت شانه به شانه. M5s و M5 Note شاید ارزش نگاه کردن برای رقابت با سایر گوشی های شیائومی سری Redmi داشته باشند.

اما اگر صادقانه از این دو شرکت بگذریم، گزینه های ۱۰۰ دلاری با امکانات دیگر را می توان بررسی کرد. لنوو در بخش گوشی های سری K چند دستگاه جالب دارد. K6 Power کمی بیشتر از شیائومی Redmi 4a امکانات دارد. صفحه نمایش فول اچ دی با یک پردازنده ی ۶ هسته ای دو مورد از این اقدامات روبه جلو به شمار می رود. یا حتی صحبت از Moto C به میان آید که با یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری همراه است. گرچه این گوشی قابل رقابت با Redmi 4a نیست و تنها زمانی مناسب است که بخواهید یک گوشی با قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار تهیه کنید. گوشی های سامسونگ سری J و On شاید تقریبا در این رده دسته بندی شوند. دستگاه هایی مثل Galaxy J3 Pro و J5 2016 حداقل با امکاناتی نظیر صفحه نمایش Super AMOLED عرضه شده اند. دوباره می گوییم، در هر حال، ارزشمندتر است اگر یک گوشی ۶ هسته ای مانند Galaxy On8 یا Galaxy On7 2016 را با قیمتی کمی بیشتر بخریم.

همچنین گوشی هوآوی Honor 5C نیز امکانات قدرتمندی دارد. یک صفحه نمایش فول اچ دی ۵٫۲ اینچی و تراشه ی قدرتمند Kirin 650 برای استفاده از آن. با اینحال، این گوشی با قیمتی به مقدار ۱۵۰ دلار یعنی ۵۰ درصد گران تر از شیائومی Redmi 4a به فروش می رسد که وقتی ما این گزارش را می نوشتیم برچسب قیمتی کمتر از ۹۰ دلار داشت.

همینقدر کافی است. ما نمی خواهیم شما را با گزینه های بیشتری درگیر کنیم. شاید شما در سال ۲۲۰۱۷ یک گوشی با قیمت بالاتر از ۱۰۰ دلار نمی خواهید. حتی اگر شما آن را بدون مالیات دریافت کنید که مطمئنا همینطور خواهد بود، بهتر است حتی یکبار هم که شده قیمت های بعد از آن را هم بررسی نمایید. اگر شما روی امکانات یا بودجه ی خود سخت پایبند ایستاده اید، می توانید بدتر از Redmi 4a را بدست آورید. یا حتی بهتر از آن را اما توصیه می کنیم که ارورهای خیلی ناچیزی دیده می شود.

درباره نویسنده

پریسا سمیعی

ارسال نظر