نقد و بررسی

نقد و بررسی تبلت Mi Pad 3 شیائومی

نوشته شده توسط پریسا سمیعی

بطور قطع تبلت ها در حال حاضر جایگاه سابق خود را ندارند و تعداد خریداران مشتاق این محصول به شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به این شرایط حتی شرکت اپل به عنوان برترین تولید کننده تبلت در جهان مجبور شد که قیمت تبلت های خود را کاهش دهد تا بتواند آنها را بفروش برساند. در حال حاضر ارزان ترین Ipad شرکت اپل دارای قیمتی در حدود ۳۰۰ دلار می باشد که این مبلغ برای خرید یک آیپد ساخت شرکت اپل بسیار خوب می باشد اما اگر شما به دنبال تبلتی ارزان تر می گردید می توانید نگاهی به محصولات اندرویدی موجود در بازار بیاندازید. شرکت چینی شیائومی که طیف وسیعی از محصولات مختلف را تولید می کند چند سال پیش نیز به بازار تبلت ها ورود پیدا کرد. این شرکت تاکنون چندین تبلت روانه بازار کرده است که یکی از آن ها Mi pad 3 می باشد. تبلت Mi pad 3 از لحاظ اندازه و شکل و ظاهر بسیار شبیه به آیپد مینی می باشد. در این تبلت از رابط کاربری MIUI که بر پایه اندروید تولید شده است استفاده شده که این رابط کاربری نیز از لحاظ ظاهر بسیار شبیه به سیستم عامل IOS می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی تبلت Mi pad 3 شیائومی بپردازیم.

طراحی تبلت Mi Pad 3 شیائومی

طراحی تبلت Mi Pad 3 شیائومی

بطور قطع با دیدن تبلت Mi pad 3 احساس می کنید که قبلاً آن را جایی دیده اید و این مسئله به دلیل شباهت ظاهری بسیار بالای این تبلت به آیپد مینی ۴ می باشد و شاید اگر لوگوی شیائومی بر روی این تبلت وجود نداشت بسیاری گمان می کردند که این محصول ساخت شرکت اپل می باشد. از شباهت های ظاهری این ۲ تبلت می توان به بدنه آلومینیومی با ضخامت ۶٫۹ میلی متر قرار گرفتن دوربین پشتی در گوشه ی بالا در سمت راست، لبه های گرد و ابعاد و وزن تقریباً یکسان اشاره کرد. صفحه نمایش هر دو تبلت ۷٫۹ اینچی می باشد و رزولوشنی معادل ۱۵۳۶ * ۲۰۴۸ پیکسل را برای کاربر به ارمغان می آورند. البته تفاوت هایی نیز میان این ۲ تبلت وجود دارد که در این بین می توان به قرار گرفتن اسپیکر ها در پشت تبلت و  قرار گرفتن دکمه پاور در لبه کناری اشاره کرد.

طراحی تبلت Mi Pad 3 شیائومی

در این تبلت سنسور اثر انگشت وجود ندارد که این مسئله بطور قطع برای برخی از کاربران که به دنبال امنیت بیشتر اطلاعات خود هستند کمی ناامید کننده می باشد. همچنین برخلاف آیپد در این تبلت هیچگونه دکمه فیزیکی وجود ندارد و بجای آن شاهد حضور ۳ دکمه خاذنی در پایین صفحه نمایش می باشیم. طراحی این تبلت به گونه ای است که به آسانی می توان آن را با یک دست نگه داشت. همچنین به دلیل بافت قاب پشتی در هنگام نگه داشتن آن در دست تبلت دچار لغزش نمی شود و شما می توانید به آسانی فعالیت خود را انجام دهید. تنها نکته ای که وجود دارد این است که قسمت پشتی تبلت دارای یک خمیدگی می باشد که این خمیدگی کمی کار با آن را سخت می کند. بطور کلی باید بگوییم که طراحی تبلت Mi  pad 3 به مقدار بسیار زیادی وامدار محصولات شرکت اپل می باشد و این نکته شاید برای کاربرانی که به دنبال یک تجربه تازه می باشند کمی ناامید کننده می باشد. اما بطور کلی باید بگوییم که این تبلت دارای یک طراحی استاندارد و قابل قبولی می باشد و اکثر کاربران از طراحی و ظاهر آن رضایت خواهند داشت.

صفحه نمایش

صفحه نمایش تبلت Mi Pad 3 شیائومی

تبلت Mi pad 3 شیائومی دارای یک صفحه نمایش ۷٫۹ اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن ۲۰۴۸ می باشد. که این میزان می تواند تراکم پیکسلی ۳۲۸ پیکسل بر اینچ را به تصویر بکشد. زاویه دید صفحه نمایش این تبلت ۱۷۸ درجه می باشد که بسیار مناسب است. روشنایی این صفحه نمایش نیز بسیار مطلوب می باشد و به ندرت نیاز است تا میزان آن را به بالای ۵۰ درصد برسانیم که این مسئله برای طول عمر باتری بسیار مفید می باشد. در این تبلت یک حالت ویژه برای مطالعه در شب تعریف شده که با انتخاب این حالت میزان نور آبی صفحه نمایش را می توانید کاهش دهید. فعال سازی این حالت بسیار آسان می باشد و شما تنها باید بر روی آیکون آن در نوار نوتیفیکیشن کلیک کنید و با فعال سازی این حالت صفحه نمایش گوشی شما یک حالت زردرنگی پیدا می کند که البته شما می توانید میزان آن را تنظیم کنید.

همچنین با جستجو در منو با یک حالت غیرمعمول سیاه و سفید روبرو می شوید که نتنها باعث افزایش طول عمر باتری می شود بلکه برای خواندن نیز حالت مناسبی می باشد. شما می توانید کنتراست و رنگ صفحه نمایش را از طریق منوی تنظیمات مطابق میل خود تغییر دهید و به نظر ما این کار ارزش زمان گذاشتن را دارا می باشد. در حالت استاندارد نمایش رنگ سفید زیاد دلنشین نمی باشد. اما هنگامی که تنظیمات را تغییر دادیم شرایط بطور کلی عوض شد و ما به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تنظیمات صفحه نمایش خود را تغییر دهید و آن را مطابق میل خود تنظیم کنید. پخش ویدئوهایی با کیفیت HD باعث می شود شما با ویدئوهایی با کیفیت فوق العاده روبرو شوید با وجود اینکه نسبت تصویر به صفحه نمایش این تبلت ۳:۴ می باشد و در هنگام تماشای بسیاری از ویدئوها یک نوار مشکی رنگ در بالا و پائین ویدئو مشاهده می شود اما شما از تماشای ویدئوهای خود با این تبلت لذت خواهید برد.

صفحه نمایش این تبلت نه آنقدر بزرگ است که از در دست گرفتن آن خسته شوید و نه آنقدر کوچک است که نتوانید از تماشای ویدئوهای خود لذت ببرید. خواندن متن و وبگردی نیز با این تبلت بسیار جذاب می باشد و بطور قطع شما از انجام این کارها با این تبلت لذت خواهید برد صفحه نمایش این تبلت بسیار فوق العاده می باشد. اما دارای یک مشکل می باشد. این تبلت توانایی تشخیص کف دست شما را ندارد و اگر شما هنگام کار با آن کف دستتان نیز به صفحه برخورد کند اینطور بنظر می رسد که صفحه نمایش کار نمی کند اما سپس متوجه خواهید شد که بخاطر نوع نگه داشتن شما این اتفاق بوقوع پیوسته است. با حذف این مشکل همه چیز فوق العاده می باشد و باید گفت شرکت شیائومی توانسته است صفحه نمایش تبلت Mi pad 3 را بسیار فوق العاده طراحی کند.

نرم افزار

تبلت Mi Pad 3 شیائومی

اگر با محصولات شرکت شیائومی آشنا باشید می دانید که نسخه ویژه ای از سیستم عامل اندروید بر روی آن نصب می باشد که با انجام شخصی سازی هایی توسط شرکت شیائومی دچار تغییرات شده است. این نسخه ویژه MIUI  نام دارد. در تبلت Mi pad 3 که ما مورد بررسی قرار داده ایم رابط کاربری MIUI 8.2 نصب بود که بر پایه اندروید ۷ ساخته شده بود. رابط کاربری MIUI دارای چند نسخه مختلف می باشد که هر کدام از این نسخه ها دارای ویژگی های مخصوصی می باشند. نسخه گلوبال این رابط کاربری که بر روی این تبلت نیز نصب بود بطور کامل از زبان انگلیسی و اپلیکیشن های مختلف گوگل پشتیبانی می کند. با وجود اینکه در گوشی های شیائومی نیز از رابط کاربری MIUI استفاده شده است اما تجربه ای که ما از این رابط کاربری در این تبلت داشتیم نسبت به گوشی های این شرکت متفاوت بود.

تبلت Mi Pad 3 شیائومی

در رابط کاربری بکار رفته در تبلت سعی شده است که کمترین تعداد اپلیکیشن پیشفرض بکار گرفته شود و طراحی آن نیز بسیار ساده و در عین حال بسیار کاربردی می باشد. همین مسائل موجب می شود که شما بتوانید به آسانی از تبلت می پد ۳ استفاده کنید و علاوه بر استفاده آسان سرعت بسیار بالایی را تجربه کنید. در این رابط کاربری برای راحتی شما یک صفحه ویجیت جداگانه طراحی شده که این صفحه با کشیدن صفحه اصلی به سمت راست قابل دسترسی می باشد. شما با استفاده از این صفحه می توانید به ابزارها و اپلیکیشن های مورد نیاز خود به سرعت دسترسی پیدا کنید. تنها نکته ای که در مورد این تبلت و تمامی دیگر تبلت های اندرویدی وجود دارد این است که به نظر می رسد بسیاری از اپلیکیشن ها برای کار در تبلت طراحی نشده اند و شما ممکن است در هنگام کار کردن با آن ها دچار کمی مشکل شوید. البته همانطور که گفتیم این مشکل سراسری است و ربطی به این تبلت ندارد.

سخت افزار

تبلت Mi Pad 3 شیائومی

شیائومی در نسخه های قبلی Mi pad از پردازنده Intel استفاده کرده بود اما در این تبلت از چیپست MT 81 76 شرکت مدیاتک استفاده کرده است. شیائومی در کنار این چیپست از ۴ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی برای افزایش قدرت استفاده کرده است. پردازنده استفاده شده در این تبلت یک پردازنده رایج نیست و تنها در چندین تبلت آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است. پردازنده مدیاتک این تبلت عملکرد بسیار مناسبی دارد. در هنگام انجام بازی های HD با این تبلت به هیچگونه مشکلی برنخواهید خورد و از انجام این بازی ها لذت خواهید برد. هرچند این تبلت در انجام بازی هایی با گرافیک بسیار بالا دچار کمی مشکل می شود.

ما این تبلت را در چندین بنچمارک آزمایش کردیم و این تبلت در بنچمارک Antutu توانست امتیاز ۷۴۶۴۶ را کسب کند. همچنین در بنچمارک ۳ D mark این تبلت توانست امتیاز ۷۴۹ را کسب کند. متأسفانه این تبلت از کارت حافظه جانبی Micro SD پشتیبانی نمی کند و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی آن نیز پاسخگوی نیاز کاربران نمی باشد و اگر شما دارای اطلاعات بسیار زیادی می باشید باید آنها را یا بر روی سیستم خود و یا سرویس های اشتراک گذاری ابری ذخیره کنید. این تبلت دارای یک جک ۳٫۵ میلیمتری صدا می باشد که شما با استفاده از آن می توانید هدفون خود را به تبلت متصل کنید. این تبلت همچنین مجهز به یک باتری ۳۶۰۰ میلی آمپری می باشد که شما می توانید آن را از طریق پورت USB – C شارژ کنید. ما در طول دوهفته کار با این تبلت تنها دوبار آن را شارژ کردیم که این مسئله فوق العاده می باشد.

دوربین

بطور قطع تعداد بسیار کمی از خریداران تبلت قصد استفاده از دوربین آن را بعنوان دوربین اصلی خود دارند و به همین دلیل در بسیاری از تبلت ها شاهد استفاده از دوربین های متوسطی می باشیم. در تبلت Mi pad 3 شرکت شیائومی نیز همین قاعده رعایت شده است. برای دوربین پشتی این تبلت از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار استفاده شده است. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین در شرایط نوری مناسب از کیفیت قابل قبولی برخوردار می باشند.

اما هنگامیکه نور محیط کم باشد در تصاویر ثبت شده نویز بسیار زیادی مشاهده می شود و جزئیات نیز قابل تشخیص نمی باشند. عدم وجود حالت HDR یکی از نقاط ضعف دوربین این تبلت می باشد اما با این وجود همانطور که گفتیم در نور مناسب عملکرد دوربین این گوشی بسیار خوب می باشد و نیازی به حالت HDR نمی باشد. شرکت شیائومی برای دوربین سلفی این تبلت نیز از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی استفاده کرده است. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دوربین را نیز می توان قابل قبول در نظر گرفت. همچنین عملکرد این دوربین در هنگام برقراری مکالمات تصویری بسیار مطلوب می باشد.

سایر ویژگی ها

تبلت Mi pad 3 شرکت شیائومی ضد آب نمی باشد اما نوع طراحی بدنه آن باعث می شود که مقاومت خوبی در برابر ورود آب داشته باشد همچنین نوع طراحی بدنه این تبلت آن را تا حدودی ضد ضربه کرده است اما اگر می خواهید این تبلت را برای بچه های خود تهیه کنید حتماً یک قاب محافظ برای آن تهیه کنید. شیائومی در زمینه آپدیت سریعترین شرکت اندرویدی نمی باشد. اما در زمان انتشار نسخه پایدار این اطمینان را به شما می دهد که دستگاه شما دارای کمترین اشکال خواهد بود. تبلت ها را نباید با گوشی ها مقایسه کرد کاربران علاقه دارند تا گوشی های خود را به سرعت عوض کنند اما این اتفاق در مورد تبلت ها نمی افتد و کاربران بیشتر برای مشاهده ویدئو و وبگردی از تبلت استفاده می کنند و باید گفت که تبلت Mi pad 3 شیائومی برای این کارها بسیار مناسب می باشد.

نتیجه گیری

شرکت شیائومی با ارائه سری تبلت های Mi pad توانسته است که جایگاه خوبی در بین طرفداران تبلت ها پیدا کند. تبلت Mi pad 3 شیائومی را می توان ادامه دهنده راه نسخه های قبلی این تبلت دانست و باید بگوییم شرکت شیائومی در این نسخه توانسته است که نقاط قوت بسیاری را در کنار هم جمع کند و بسیاری از نقاط ضعف نسخه های قبلی را نیز در این نسخه برطرف کرده است. این تبلت با داشتن ویژگی هایی همچون یک بدنه فلزی بسیار زیبا، یک صفحه نمایش با کیفیت، باتری قدرتمند و سخت افزاری قابل قبول بطور قطع یکی از برترین تبلت های موجود در بازار می باشد. در کنار این ویژگی های مثبت قیمت مناسب این تبلت نیز موجب می شود که کاربرانی که به دنبال یک تبلت باکیفیت و با قیمت مناسب می گردند بتوانند یک انتخاب درست داشته باشند.

درباره نویسنده

پریسا سمیعی

ارسال نظر