نقد و بررسی

نقد و بررسی گوشی Mi A1 شیائومی

نقد و بررسی گوشی Mi A1 شیائومی
نوشته شده توسط پریسا سمیعی

گوشی MI A1 اولین محصول شرکت شیائمی می باشد که تحت عنوان پروژه اندروید وان گوگل و با استفاده از اندروید خالص تولید شده است البته نکته ای که در این میان وجود دارد این است که شرکت شیائومی برای تولید این گوشی، یک گوشی کاملاً جدید را استفاده نکرده است و در واقع با حذف رابط کاربری MIUI و جایگزینی آن با اندروید خالص در گوشی Mi 5X گوشی جدیدی را با نام MI A1 تولید کرده است. پس در واقع ما با یک گوشی جدید روبرو نیستیم اما با تغییرات نرم افزاری صورت گرفته ما شاهد ایجاد تغییرات زیادی در گوشی هستیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی گوشی MI A1 شیائومی که تحت پروژه اندروید وان تولید شده است بپردازیم.

اندروید وان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در ابتدا گوگل برای ارائه تجربه‌ اندروید خالص به کاربران جدیدِ بازارهای نوظهور، از برنامه‌ی جدید خود تحت نام اندروید وان پرده ‌برداری کرد. این برنامه نخستین‌ بار در کنفرانس توسعه‌ دهندگان I/O 2014 معرفی شد.

در واقع اندروید وان به دستگاه‌هایی اطلاق می‌شود که توسط شرکای گوگل تولید می‌شوند و از نسخه‌ خالص اندروید بهره می‌برند. برای شناسایی چنین گوشی‌هایی، برچسبی با نوشته‌ی «AndroidOne» در قسمت پشتی گوشی قرار می‌گیرد تا کاربر از صلاحیت سیستم‌عامل و نبود اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های غیر گوگلی اطمینان حاصل کند.

هدف گوگل از اجرای این برنامه، تسهیل‌ کردن روند انتشار ‌بروزرسانی‌ برای طیف وسیع‌ تری از کاربران است. اساساً بین برنامه‌ یاد شده و برنامه‌ ی نکسوس شباهت‌هایی وجود دارد. در گذشته، گوگل برای ارائه‌ی تجربه‌ی خالص اندروید، با همکاری شرکای سخت‌افزاری‌ اقدام به فروش مستقیم گوشی‌ های پرچمدار اندروید می‌کرد؛ حال برنامه اندروید وان این موضوع را به‌ شرکای سخت‌افزاری سپرده است و آن‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این نسخه، دستگاه‌های خود را با تجربه‌ اندروید خالص، مستقیماً به فروش برسانند.

اکنون این نسخه‌ از سیستم‌عامل اندروید به‌ جای اینکه تنها در بازارهای نوظهور عرضه شود، طیفی جهانی را شامل می‌شود. نمود بارز این موضوع را می ‌توان در کنفرانس اخیر شرکت نوکیا به‌ وضوح مشاهده کرد؛ این شرکت فنلاندی جزو نخستین سازنده‌هایی است که قصد دارد تمام گوشی‌های خود را تحت پوشش این برنامه عرضه کند.

نکته‌ مهم درباره‌ی این نسخه از اندروید، نبودِ هرگونه شخصی ‌سازی، پوسته‌ی سفارشی، اپلیکیشن‌ جانبی و سرویس‌ اضافه است که معمولاً تولید‌ کنندگان اندروید با دستگاه‌های خود عرضه می‌کنند.

اندروید وان به‌عنوان خالص ‌ترین شکل اندروید توصیف می‌شود. باتوجه به این موضوع و طبق گفته‌ گوگل، کاربر بهترین نسخه  اندروید را تجربه خواهد کرد. اندروید وان در کنار ارائه‌ ویژگی‌های اصلی سیستم‌عامل، تنها برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل را به ‌صورت پیش‌فرض در خود دارد؛ این موضوع دقیقاً همان چیزی است که گوگل با دستگاه‌های نکسوس عرضه می‌کرد؛ با این تفاوت که اکنون وظیفه‌ی ساخت محصولات سخت‌افزاری را شرکای گوگل انجام می‌دهند.

البته اندروید وان از نظر ظاهر تفاوت‌هایی با گوشی‌های گوگل پیکسل دارد. هنگامی که این شرکت از گوشی‌های پیکسل رونمایی کرد، علاوه بر ویژگی‌های اصلی اندروید، برخی از شخصی‌ سازی‌ها مانند پیکسل لانچر و اپلیکیشن دوربین پیکسل را در آن به کار برده بود. حال از این جهت که موارد فوق تنها مختص گوشی‌های پیکسل هستند، نمی‌توان انتظار موجود بودن آن‌ها را در دیگر دستگاه‌ها داشت.

طراحی گوشی MI A1

طراحی گوشی MI A1 همانند سایر گوشی های شیائومی هوشمندانه می باشد. هرچند شاید بسیاری طراحی های محصولات این شرکت را مشابه محصولات شرکت اپل بدانند اما در حال حاضر می توان گفت که طراحی بسیاری از گوشی های هوشمند موجود در بازار در همین سبک می باشد و نمی توان خرده ای به شرکت شیائومی گرفت. در جلوی گوشی یک صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با کیفیت FULL HD قرار گرفته است. به نسبت بسیاری از گوشی های هوشمند جدید حاشیه های پایینی و بالایی صفحه نمایش کمی ضخیم می باشد. در حاشیه بالایی دوربین سلفی و بلندگو قرار گرفته و در حاشیه پایینی ۳ دکمه خازنی مشهور اندروید قرار گرفته است. بدنه گوشی Mi A1 از جنس آلومینیوم می باشد و تنها آنتن های قرار گرفته در بالا و پایین دستگاه از جنس پلاستیک می باشند.

در پشت گوشی یک سنسور بسیار سریع و بادقت قرار گرفته و همچنین برای دوربین پشتی این گوشی از یک دوربین دوگانه با سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده است. در کنار این دوربین نیز یک فلش LED دوتایی خودنمایی می کند. در لبه سمت چپ گوشی سینی دوتایی سیمکارت قرار گرفته است ( که شما می توانید از هر ۲ مکان برای سیمکارت استفاده کنید و یا اینکه از یک سیمکارت و یک کارت حافظه جانبی استفاده کنید.) در لبه سمت راست دکمه پاور و دکمه های کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته است در لبه پایینی گوشی نیز پورت USB نوع C  به همراه یک اسپیکر و یک جک ۳٫۵ میلی متری صدا قرار گرفته است. در لبه بالایی یک اسپیکر حذف کننده نویز و سنسور مادون قرمز قرار گرفته است. متأسفانه این دستگاه ضد آب نمی باشد. بطور کلی طراحی گوشی MI A1 بسیار ساده و زیبا می شود و به کاربر احساس خوشایندی در هنگام در دست گرفتن این گوشی دست می دهد.

صفحه نمایش گوشی می A1

گوشی MI A1 دارای یک صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی IPS می باشد. شرکت شیائومی برای زیباتر کردن صفحه نمایش این گوشی از صفحه نمایش های ۲٫۵ D استفاده کرده است. صفحه نمایش این گوشی دارای کیفیت FULL HD و تراکم پیکسلی ۴۰۳ppi می باشد. روشنایی صفحه نمایش این گوشی حتی برای مشاهده در زیر نور خورشید می باشد.

به طور مشخص روشنایی صفحه نمایش این گوشی بهترین نیست. مخصوصاٌ به خاطر صفحه نمایش انعکاسی آن. همچنین در زیر تابش مستقیم نور خورشید رنگ ها کمی به سفیدی می زنند. و همچنین مانند سایر گوشی های شیائومی که با رابط کاربری MIUI تولید شده اند دارای حالت مطالعه نمی باشد. صفحه نمایش گوشی Mi A1 بسیار زنده و روشن می باشد. گرافیک آن بسیار خوب به نظر می رسد و متن ها در این صفحه کاملاً مشخص و واضح می باشند. تولید رنگ می توانست بهتر باشد اما این مسئله برای بسیاری از کاربران ایجاد مشکل نمی کند مگر اینکه گوشی را در کنار یک صفحه نمایش بهتر قرار دهند.

نرم افزار

درباره رابط کاربری MIUI  نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی آن را یک نسخه بهبود یافته از اندروید می دانند که کاربر را به سمت تجربه ای نزدیک به IOS هدایت می کند. برخی دیگر نیز این رابط کاربری را بسیار شلوغ و پرشده با اپلیکیشن های ناکارآمد توسط شیائومی می دانند. اگر نظر شما به دسته دوم نزدیک تر می باشد پس بطور قطع از خرید گوشی MI A1 خوشحال خواهید شد. چراکه با توجه به اینکه این گوشی تحت پروژه اندروید وان تولید شده است بر روی آن از اندرید خالص استفاده شده است.

استفاده از اندروید خالص بر روی گوشی های ارزان قیمت چینی مسئله مهمی نیست. گوشی های MAZE ALPHA و ELEPHONE LEPHONEHA خالص بر روی گوشی های ارزان قیمت چینی مسئله جدیدی نیست روی آن از اندرید خالص استفاده شده است بی استفاده کنید. در لبه س S8 از رامی نزدیک به اندروید خالص استفاده کرده اند. اما تفاوت کلیدی این گوشی ها با گوشی MI A1 این است که این گوشی های تنها از طریق شرکت های خودشان آپدیت می شوند ولی گوشی MI A1 بطور مستقیم توسط شرکت گوگل آپدیت می شود. که این مسئله بطور قطع برای بسیاری از کاربران مهم می باشد.

در هنگام نقد ما آپدیت اوریو هنوز برای این گوشی منتشر نشده بود و طبق اعلام رسمی قرار بود که به زودی منتشر شود که این اتفاق افتاد اما در نسخه ای که ما استفاده کردیم اندروید ۷٫۱٫۲ بصورت پیشفرض نصب بود و هیچگونه اپلیکیشن اضافی بر روی آن نصب نشده بود. بر روی این گوشی اپلیکیشن های پیشفرض اساسی گوگل شامل جیمیل، یوتیوپ، گوگل مپ و پلی موزیک و مواردی از این دست نصب شده بود. تنها اپلیکیشن شیائومی که بر روی این گوشی نصب شده بود اپلیکیشن Mi remote بود که به شما اجازه می دهد با استفاده از سنسور مادون قرمز وسایل مختلف خانه خود را کنترل کنید.

همچنین یک اپلیکیشن وجود دارد که با استفاده از آن می توانید بطور مستقیم مشکلات و نظرات و پیشنهادات خود را با شیائومی در میان بگذارید. بغیر از این موارد هیچ اپلیکیشن و یا مورد اضافه ی دیگری بر روی گوشی MI A1 وجود ندارد و این مسئله موجب می شود که این گوشی برای کاربرانی که به دنبال یک تجربه خالص می گردند بسیار جذاب می باشد. با توجه به اینکه این گوشی دارای هیچگونه سفارشی سازی خاصی نمی باشد و همچنین جزء سری پیکسل گوگل نمی باشد آپدیت های آن به سرعت انجام می شود و کاربران می توانند به محض انتشار آپدیت های جدید آن ها را بر روی گوشی خود استفاده کند.

عملکرد

گوشی می A1 مجهز به چیپست اسنپدراگون ۶۲۵ شرکت کوالکام می باشد که در کنار آن از ۴ گیگابایت رم استفاده شده است. با توجه به این سخت افزار قدرتمند و این نکته که در این گوشی از اندروید خالص استفاده شده است شما با هیچگونه مشکلی از لحاض پردازش مشاهده نخواهید کرد و باید بگوئیم با توجه به قیمت این گوشی عملکرد آن نسبت به گوشی های همقیمت بسیار خوب می باشد. واضح است که استفاده از یک صفحه نمایش Full HD در این گوشی بسیار خوب می باشد چراکه هرچقدر که تعداد پیکسل های صفحه نمایش کمتر شود میزان فشار بر روی چیپست نیز کاهش پیدا می کند.

پس عدم استفاده از یک صفحه نمایش با کیفیت ۴k در این گوشی کار معقولانه ای نبوده و شرکت با درک این مسئله سعی کرده است که از صفحه نمایشی با بالاترین کیفیت و کمترین فشار بر روی پردازنده استفاده کند و باید بگوییم که شیائومی در انجام این عمل بسیار موفق عمل کرده و همانطور که قبلاً گفتیم صفحه نمایش این گوشی کیفیت خوبی دارد. بطور قطع پردازنده اسنپدراگون ۶۲۵ قرار نیست که در هیچ بنچمارک ویا مقایسه ای برنده شود. اما باید بگوییم که عملکرد آن در این گوشی موجب شده است که گوشی Mi A1 از لحاظ پردازشی از بسیاری از گوشی های میانرده بازار بهتر باشد. بازی های ۳ بعدی یکی از روش هایی است که می توان قدرت سخت افزار یک گوشی را با آن مورد بررسی قرار داد و باید بگوییم که گوشی Mi A1 در انجام بازی های با گرافیک متوسط رو به بالا بسیار خوب عملکرد و توانست نمره قبولی را از ما دریافت کند.

برای بسیاری از کاربران معمولی قدرت پردازش این گوشی حتی بیشتر از آن چیزی می باشد که کاربران نیاز دارند و این گوشی برای ارسال پیام، وب گردی، پخش موسیقی و فیلم دارای قدرت کافی می باشد. کیفیت صدای این گوشی نیز با توجه به قیمت آن راضی کننده می باشد و وجود جک ۳٫۵ میلی متری بطور قطع باعث خوشحالی کاربران خواهد شد.

این گوشی دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی می باشد که از این میزان ۵۸٫۲۴ گیگابایت در اختیاز شما می باشد. بطور قطع این میزان از حافظه برای بسیاری از کاربران کافی می باشد اما اگر شما به حافظه بیشتری نیاز پیدا کردید می توانید از یکی از درگاه های سیمکارت برای قرار دادن کارت حافظه جانبی استفاده کنید.

دوربین

در گوشی شیائومی Mi A1 از یک دوربین دوگانه استفاده شده است. این اولین گوشی میان رده نیست که از دوربین دوگانه استفاده می کند اما اولین گوشی می باشد که از قابلیت زوم اپتیکال استفاده می کند. دوربین دوگانه این گوشی دارای یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز دارای زاویه ی گسترده و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دیگر با لنز تله فوتو می باشد. در کنار این دوربین نیز از یک فلش LED دوتایی استفاده شده است. در شرایط نوری مناسب دوربین گوشی Mi A1 موفق به گرفتن تصاویر بسیار فوق العاده ای می شود. تصاویر ثبت شده توسط این گوشی شفاف بوده و هیچگونه مشکل آزار دهنده ای در تصاویر مشاهده نمی شود.

در شرایطی که نور محیط کم باشد در تصاویر مقداری نویز و کاهش کیفیت مشاهده می شود و همچنین برخلاف شرایط نوری مناسب رنگ ها نیز در اینجا خوب سبز نمی شوند. استفاده از فلش باعث می شود کیفیت تصاویر گرفته شده در نور کم بهتر شود. از آنجائی که گوشی Mi A1 دارای قابلیت فوکوس خودکار می باشد ممکن است در هنگام مشاهده تصاویر مختلف در ابتدا با کمی تأخیر مواجه شوید. اما هنگامی که فوکوس انجام شد به این نتیجه می رسید که این تأخیر ارزش صبر کردن را دارد.

دوربین جلویی این گوشی نیز دارای یک سنسور ۵ مگاپیکسلی می باشد که می تواند سلفی های مناسبی را برای شما ثبت کند. جزئیات و کیفیت رنگ مناسب می باشد اما نمی توان آن را با بسیاری از گوشی های موجود در بازار مقایسه کرد. اگرچه گوشی Mi A1 از اندروید خالص استفاده می کند با این حال شیائومی استفاده از اپلیکیشن دوربین خود را پیشنهاد می کند. اپلیکیشن دوربین شیائومی دارای تنظیمات و امکانات کمی می باشد. اپلیکیشن دوربین شیائومی حالت هایی را مانند پانوراما، دستی ، سلفی گروهی و … را می دهد که شما با استفاده از این روش ها تصاویر مورد نظر خود را ثبت کنید.

طول عمر باتری

گوشی Mi A1 دارای یک باتری ۳۰۸۰ میلی امپری می باشد در ابتدا فکر می کردیم با توجه به صفحه نمایش بزرگ این گوشی باتری آن پاسخگو نخواهد بود اما باید بگوییم که از عملکرد باتری این گوشی و طول عمر آن شگفت زده شدیم و به احتمال زیاد یکی از دلایل طول عمر بالای باتری این گوشی مربوط به استفاده از اندروید خالص در آن می باشد. با یک استفاده معمولی که شامل وب گردی، گوش دادن به موسیقی، پخش فیلم و انجام کمی بازی می باشد باتری این گوشی می تواند نیاز یک روز شما را برطرف کند که این مسئله برای بسیاری از کاربران مهم می باشد. متأسفانه باوجود اینکه این گوشی دارای پورت USB نوع C  می باشد اما هیچگونه قابلیت شارژ سریعی برای آن در نظر نگرفته شده است و شما نمی توانید در مواقعی که عجله دارید گوشی را به سرعت شارژ کنید.

نتیجه گیری

بطور قطع مهم ترین ویژگی گوشی MI A1 استفاده از اندروید خالص در آن می باشد. این ویژگی موجب شده است که سرعت گوشی شما و قدرت پردازش آن نسبت به گوشی های همرده بیشتر باشد. همچنین به دلیل عدم نصب هیچگونه برنامه اضافی مصرف باتری آن نیز بسیار کم می باشد. از دیگر ویژگی های مثبت این گوشی می توان به صفحه نمایش با کیفیت، دوربین دوگانه و سنسور اثر انگشت سریع اشاره کرد. همچنین عدم وجود NFC و مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و همچنین عدم وجود لرزشگیر اپتیکال در دوربین اشاره کرد که البته با توجه به نقاط مثبت و همچنین قیمت این گوشی به آسانی می توان از نقاط ضعف آن چشم پوشی کرد. بطور قطع گوشی Mi A1 شیائومی برای کاربرانی که به دنبال یک گوشی مناسب با یک قیمت مقرون بصرفه می گردند می تواند انتخاب خوبی باشد.

درباره نویسنده

پریسا سمیعی

ارسال نظر