نقد و بررسی

نقد و بررسی گوشی موبایل می ۸ اس ای شیائومی

نقد و بررسی گوشی موبایل می ۸ اس ای شیائومی
نوشته شده توسط پریسا سمیعی

شرکت شیائومی ۲ماه پیش از جدیدترین سری گوشی پرچمدار خود یعنی Mi 8 رونمایی کرد. این شرکت در کنار Mi 8 از ۲ گوشی Mi 8 SE و Mi 8 Explorer نیز رونمایی کرد. همانطور که می دانید گوشی Mi 8 Explorer از لحاظ سخت افزاری و طراحی در سطح بسیار بالایی می باشد که از مهم ترین مشخصات آن می توان به قاب شیشه ای شفاف، سنسور اثر انگشت در صفحه نمایش و قابلیت تشخیص چهره ۳ بعدی اشاره کرد. گوشی MI 8  نیز بعنوان نسخه پایه این سری دارای اثر انگشت در پشت صفحه و صفحه نمایش دارای بریدگی می باشد. شما می توانید از طریق این لینک نقد و بررسی کامل گوشی Mi 8 را مطالعه بفرمایید. اما گوشی Mi 8 SE از نظر طراحی تفاوت آشکاری با گوشی Mi 8 ندارد. اما از لحاظ سخت افزاری ضعیف تر از آن می باشد. شما با خرید این گوشی می توانید یکی از گوشی های سری خانواده Mi 8 را داشته باشید بدون اینکه مجبور باشید هزینه بسیار زیادی را بپردازید. در این گوشی برای اولین بار در دنیا از پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ شرکت کوالکام استفاده شده است. این پردازنده درست در زیر پردازنده های سری ۸۰۰ قرار می گیرد و تمامی پردازنده های سری ۶۰۰ اسنپدراگون را به آسانی شکست می دهد. دیگر مشخصات گوشی Mi 8 SE مشابه Mi 8 و یا کمی پایین تر از آن می باشد و از مهم ترین مشخصاتی که این گوشی را به یک گوشی متعلق به خانواده پرچمدار تبدیل می کند می توان به صفحه نمایش بلند و دارای بریدگی اشاره کرد. برای اینکه بطور کامل با این گوشی اشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی گوشی Mi 8 SE بپردازیم.

جعبه گشایی

جعبه ای که شرکت شیائومی برای این محصول در نظر گرفته است یک جعبه سفید و ساده می باشد و عدد ۸ با فونت بسیار درشت در مرکز آن قرار گرفته است. در درون جعبه این گوشی یک قاب پلاستیکی زیبا برای افزایش امنیت گوشی، یک شارژر دیواری ۱۸ بایت که توانسته است تأییدیه شارژ سریع ۳ را همانند گوشی بدست آورد، کابل تبدیل USB نوع A به USB نوع C و یک کابل تبدیل USB نوع C به جک ۳٫۵ میلی متری اشاره کرد.

طراحی

همانطور که در بالا اشاره کردیم گوشی Mi 8 SE از نظر طراحی بسیار شبیه به نسخه های دیگر این خانواده یعنی Mi 8 و Mi 8 Explorer می باشد و تنها تفاوت این گوشی ها را شاید باتوجه به اندازه آن ها بتوان تشخیص داد. درواقع گوشی Mi 8 SE کوچک تر از سایر گوشی های این خانواده می باشد. در طراحی این گوشی از یکی از مهم ترین و مورد توجه ترین طراحی های روز یعنی استفاده از پنل جلویی و پشتی شیشه ای و یک فریم فلزی برای اتصال این دو استفاده شده است. شاید یکی از قابل ملاحظه ترین تفاوت های گوشی Mi 8 SE نسبت به برادران خود مربوط به فریم فلزی باشد که می توان تفاوت های آن ها را به آسانی در این قسمت مشاهده کرد. از نظر دیداری باید بگوییم تمام گوشی های سری Mi 8 بسیار زیبا و جذاب می باشند و این گوشی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

با وجود اینکه صفحه نمایش این گوشی کوچک تر می باشد اما سعی شده در طراحی حاشیه صفحه نمایش بیشترین دقت صورت بگیرد تا گوشی ضخیم بنظر نرسد. همانطور که در برخی از تصاویر مشاهده می کنید ما از طریق پنل بریدگی حالت بدون بریدگی را انتخاب کرده ایم و بصورت مجازی اطراف بریدگی بالای صفحه نمایش پر شده و بریدگی کمتر به چشم می آید. بطور قطع این ویژگی برای کسانی که علاقه ای به بریدگی صفحه نمایش ندارند بسیار جذاب می باشد. همانطور که در بالاتر اشاره کردیم بطور قطع طراحی گوشی Mi 8 SE  یک طراحی مدرن و جدید می باشد. همچنین انتخاب مواد تشکیل دهنده بدنه گوشی نیز بنظر می رسد که ناامیدکننده نباشد هرچند شرکت شیائومی مشخص نکرده است که از چه نوع گلوریاگلسی برای قسمت جلویی استفاده کرده است. این عدم اطلاع در مورد پنل شیشه ای پشتی بیشتر می باشد. با این حال طراحی این گوشی بقدری زیبا است که همه دوست دارند بدون قاب از این گوشی استفاده کنند و ما نیز امیدواریم که بدنه این گوشی بگونه ای طراحی شده باشد که برای استفاده بدون قاب روزانه مناسب باشد.

درمورد پنل پشتی همچنان باید بگوییم که این قاب شیشه ای بسیار حساس می باشد و قابلیت جذب اثر انگشت بسیار بالایی دارد. هرچند این مسئله در تمامی گوشی های دارای پنل پشتی شیشه ای وجود دارد و مسئله جدیدی نیست. یکی از نکات بسیار مثبت این گوشی را می توان نحوه انتخاب رنگ این گوشی توسط شیائومی دانست. نسخه ای که ما در بررسی خود در اختیار داشتیم دارای برچسب رنگ طلایی می باشد. اما پنل پشتی به نظر صورتی مایل به کرمی می باشد و باید بگوییم که از دید ما رنگ  این گوشی بسیار زیبا می باشد. سنسور اثر انگشت گرد این گوشی به زیبایی در پشت گوشی قرار گرفته و یک نوار طلایی رنگ در دور آن جذابیت آن را افزایش داده است. عملکرد این سنسور بسیار خوب می باشد و شرکت شیائومی سعی کرده است که سنسور اثر انگشت این گوشی بسیار قابل اطمینان باشد و باید بگوییم سنسور اثر انگشت این گوشی نیز بخوبی تلاش شیائومی را نشان می دهد. هرچند در این گوشی از سیستم تشخیص چهره ۳ بعدی استفاده نشده است اما شرکت شیائومی حداقل فلش LED را برای کاربران در داخل بریدگی بالای صفحه نمایش نگه داشته است. فریم فلزی این گوشی بسیار زیبا، جذاب و در عین حال محکم می باشد. هرچند برخلاف گوشی Mi  ۸ این فریم از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ نیست و به همین دلیل در هنگام کار با آن باید کمی مراقب باشید. در سمت راست گوشی دکمه طرح دار پاور و دکمه های کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته اند. هر۲ دکمه از جنس فلزی می باشند و از لحاظ عملکرد نیز دارای سرعت و دقت بسیار بالایی می باشد. در سمت چپ گوشی یک اسلات نانو سیمکارت ۲تایی قرار گرفته است و متأسفانه خبری از درگاه برای کارت حافظه جانبی نیست و شما تنها باید از حافظه داخلی استفاده کنید.

در حال حاضر شرکت شیائومی برای این گوشی تنها یک نسخه ۶۴ گیگابایتی ( بروزرسانی : شیائومی در تاریخ ۲۸ جولای نسخه دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی این گوشی را نیز عرضه کرد.) عرضه کرده است پس اگر دارای محتوای چند رسانه ای زیادی می باشید به این نکته توجه داشته باشید. در بالا و پایین گوشی شما می توانید نوارهای آنتن را مشاهده کنید. این نوارها از نظر رنگ مشابه پنل پشتی می باشند. در پایین گوشی میکروفون و اسپیکر اصلی گوشی بهمراه پورت USB نوع C قرار گرفته است. در بالای گوشه نیز شاهد قرارگیری یک میکروفون ثانویه و سنسور مادون قرمز می باشیم.

صفحه نمایش

گوشی Mi 8 SE علاوه بر اینکه یک گوشی پرچمدار می باشد دارای برچسبLITE  نیز می باشد و این به این معنا است که این گوشی علاوه بر قدرتمند بودن باید دارای قیمت مناسبی نیز باشد و این مسئله کار راحتی نیست. صفحه نمایش در گوشی ها بطور قطع یکی از گرانترین بخش های هر گوشی می باشد و شرکت شیائومی نیز به درستی کاهش هایی را در این بخش در گوشی Mi 8 SE نسبت به سایر گوشی های سری Mi 8 اعمال کرده است. استفاده از صفحه نمایش های سامسونگ توسط شیائومی خبر خوشحال کننده ای می باشد. در این گوشی نیز صفحه نمایش ۵٫۸۸ اینچی توسط سامسونگ تولید شده اند. هرچند استفاده از پنل های OLED سامسونگ قیمت را بالا می برد اما مزایا و نکات بسیار مثبت این نوع صفحه نمایش ها موجب شده است که شرکت شیائومی از این نوع صفحه نمایش ها استفاده کند.

در مورد میزان روشنایی صفحه نمایش باید بگوییم که باتوجه به سابقه سامسونگ و شیائومی در این بخش می توان کمی ناراضی بود. پنل تولیدی سامسونگ مثل همیشه دارای کیفیت بالایی می باشد. اما به نظر می رسد که شرکت شیائومی میزان روشنایی در حالت خودکار را بسیار بیشتر از آنچه که باید تنظیم کرده است و همین مسئله می تواند موجب نارضایتی برخی از کاربران شود. هرچند این مسئله بسیار کوچک است و بسیاری از کاربران حتی متوجه آن نمی شوند. عملکرد صفحه نمایش این گوشی در فضای باز نیز خوب می باشد. هرچند توصیه می کنیم که زیاد از این گوشی در زیر تابش مستقیم نور خورشید استفاده نکنید. استفاده از پنل سامسونگ در این گوشی موجب شده است که بازتولید و دقت رنگ صفحه نمایش بسیار بالا باشد و به همین دلیل شما از نگاه کردن به صفحه نمایش این گوشی و رنگ های تولید شده توسط آن بطور قطع لذت خواهید برد. همانند سایر گوشی های اندرویدی شما در این گوشی می توانید تنظیمات صفحه نمایش خود را باتوجه به سلیقه و نیاز خود تغییر دهید. در حالت کنتراست معمولی رنگ های سبز و قرمز به شدت خیره کننده می باشند. با این حال رنگ های آبی کمی کم رنگ تر می باشند و باید بگوییم که خروجی بسیار گرم و زنده می باشد. بطور کلی باید بگوییم که صفحه نمایش این گوشی باوجود اینکه نسبت به نسخه اصلی دچار تغییر شده است اما همچنان دارای عملکرد محبوبی می باشد و بطور قطع کاربران در هنگام استفاده از آن لذت خواهند برد.

طول عمر باتری

گوشی Mi 8 SE مجهز به یک باتری ۳۱۲۰ میلی آمپری می باشد که نسبت به باتری گوشی Mi 8 کمی کوچک تر و نسبت به باتری گوشی Mi 8 Explorer کمی بزرگ تر می باشد و باید بگوییم باتوجه به اینکه این گوشی یک دستگاه کوچک (۷٫۵ * ۷۳٫۱ * ۱۴۷٫۳ میلی متر)  می باشد ظزفیت باتری آن بسیار خوب و قابل توجه می باشد. استفاده از پنل سوپر AMOLED کم مصرف نیز موجب شده است که عملکرد باتری این گوشی بهبود پیدا کند. اما بطور قطع مصرف بهینه پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ مهم ترین دلیل عملکرد مطلوب باتری این گوشی می باشد. همانند پردازنده های سری ۸۰۰ اسنپدراگون پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ نیز عملکرد بسیار مطلوبی دارا می باشد. این پردازنده که براساس فرایند تولید ۱۰ نانو متری تولید شده است دارای هسته های ضعیف تری نسبت به سری ۸۰۰ می باشد. هسته های  این پردازنده کمی غیر معمول در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این پردازنده دارای ۶ هسته ۱٫۷ گیگاهرتزی از نوع Kryo360 Silver ( برپایه Cortex-A55 ) و ۲ هسته دیگر دارای سرعت ۲٫۲ گیگاهرتزی و از نوع Kryo 360 Gold ( برپایه  (Cortex-A75 می باشند.

این نوع چینش موجب می شود که مصرف پردازنده نسبت به حالت متقارن ۴+۴  کمتر باشد. یکی دیگر از دلایل برتری این پردازنده نسبت به پردازنده های سری ۶۰۰ و ۴۰۰ استفاده از فناوری تولید ۱۰ نانومتری در این پردازنده می باشد. در حالیکه در پردازنده های سری ۶۰۰و ۴۰۰ از فناوری تولید ۱۴ نانومتری استفاده شده بود. وجود همین دلایل کافی است تا مطمئن شویم که مصرف باتری پردازنده بسیار بهینه شده است. در درون چیپست اسنپدراگون ۷۱۰ از مودم جدید LTE X15 استفاده شده که این مودم نیز دارای مصرف بهینه می باشد. مدت زمان مکالمه توسط این گوشی بسیار فوق العاده می باشد و بطور قطع ۲۱ ساعت مکالمه با یک بار شارژ برای هر گوشی فوق العاده می باشد. عملکرد باتری این گوشی در هنگام پخش ویدئو نیز قابل قبول بود و توانست به مدت ۹ ساعت به پخش ویدئو بپردازد. عملکرد باتری این گوشی در هنگام وب گردی بسیار مطلوب بود و توانست به مدت ۱۵ ساعت به فعالیت بپردازد. بطور کلی باید بگوییم باتوجه تمامی ویژگی های بکار رفته باتری این گوشی بسیار فوق العاده می باشد و به اسانی می تواند نیاز کاربران خود را برای ۱ یا ۲ روز با یک بار شارژ برطرف سازد. همچنین وجود قابلیت شارژ سریع ۳ و پورت USB نوع C  موجب شده است که شما بتوانید گوشی خود را با سرعت بسیار بالایی شارژ کنید.

اسپیکر

گوشی Mi 8 SE تنها دارای یک اسپیکر در قسمت پایینی می باشد و این اسپیکر دارای صدای بسیار بلندی می باشد اما متأسفانه کیفیت صدای این اسپیکر به خصوص در صداهای بلند خوب نمی باشد و از دید ما کیفیت صدای این اسپیکر تنها برای زنگ تماس مناسب می باشد.

کیفیت صدا

همانطور که در بالا اشاره شد میزان صدای تولیدی گوشی Mi 8 SE بسیار بلند اما کیفیت صدای آن ناامیدکننده می باشد حتی اگر این نسخه را یک نسخه Lite بدانیم با این وجود هم کیفیت صدای آن جای هیچگونه توجیهی ندارد. استفاده از هدفون موجب می شود که کیفیت صدا تا حدودی بهبود پیدا کند. اما میزان بلندی صدا را تاحدود بسیار زیادی کاهش می دهد. پس اگر بدنبال یک گوشی با کیفیت صدای عالی می گردید گوشی Mi 8 SE نمی تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

نرم افزار و رابط کاربری

همانند سایر گوشی های سری Mi 8 این گوشی نیز دارای رابط کاربری MIUI 9.5 برپایه اندروید ۸٫۱ می باشد. هرچند شرکت شیائومی در حال حاضر از MIUI 10  رونمایی کرده و شاهد عرضه این رابط کاربری برای گوشی Mi 8 SE خواهیم بود. اگر از کاربران MIUI بوده باشید بطور قطع می دانید که این رابط کاربری توانسته است که به خوبی از ترکیب اندروید و ویژگی های مورد نظر خود یک تجربه بینظیر را برای کاربران خود فراهم کند. این شرکت رابط کاربری MIUI را در چند نسخه عرضه می کند که مهم ترین آن ها نسخه های چینی و بین الملل می باشد. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که شرکت شیائومی توجه ویژه ای به نسخه چینی دارد و ابتدا این نسخه را با امکانات ویژه تر عرضه می کند و سپس نسخه بین الملل را با امکانات گسترده تر منتشر می کند. نسخه ای که از گوشی در اختیار داشتیم دارای رام چینی بود که به انگلیسی  ترجمه شده بود و به همین دلیل تمامی ویژگی ها در گوشی ما وجود داشت. نکته ای که در رام چینی وجود دارد این است که بطور پیشفرض گوگل پلی و سایر سرویس های گوگل بر روی آن وجود ندارد و اگر شما به آن ها نیاز دارید باید آن ها را بصورت جداگانه نصب کنید. هرچند می توانید این برنامه ها را نصب نکنید تا کمی در مصرف باتری گوشی خود صرفه جویی کرده باشید. تنها مشکل اصلی که در اینگونه رام ها این است که در هنگام آپدیت ممکن است که گوشی هنگ کند. خوشبختانه شرکت شیائومی گزینه ای را در اختیار شما قرار داده که با استفاده از آن می توانید بوت لودر گوشی خود را باز کنید و یک رام رسمی را نصب کنید. اما اگر بخواهیم درمورد خود سیستم عامل صحبت کنیم که برخی از ویژگی های جدید مانند صفحه نمایش همیشه روشن با یک ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن ها وجود دارد. شما نمی توانید از طریق تنظیمات نحوه نمایش و اینکه چه چیزی نمایش داده شود و کدام نمایش داده نشود را تغییر دهید. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که مشخص کنید این ویژگی در چه ساعتی روشن و در چه ساعتی خاموش شود و یا اینکه این ویژگی را بصورت دائم فعال و یا غیرفعال کنید.  در این رابط کاربری یک منوی کامل وجود دارد که شما می توانید گزینه هایی را برای حرکات ناوبری تنظیم کنید. با این ویژگی بطور فوق العاده ای شما می توانید با کشیدن دست، ضربه زدن و یا مواردی مانند این کارهای مورد نظر خود را انجام دهید برای رفتن به منوی اصلی کافی است انگشت خود را از سمت پایین صفحه نمایش به سمت بالا بکشید، انگشت خود را به سمت بالا بکشید و آن را نگه دارید تا بتوانید بین اپلیکیشن های مختلف حرکت کنید و همچنین با کشیدن انگشت از لبه به سمت مرکز می توانید عملکرد دکمه بازگشت را شبیه سازی کنید. در بریدگی بالای صفحه نمایش گوشی Mi 8 SE موارد کمتری نسبت به گوشی MI 8 وجود دارد. سیستم تشخیص چهره در این گوشی حذف شده و تنها در گوشی Mi 8 از این سیستم گرانقیمت تر استفاده شده است.

باتوجه به این مسئله عملکرد دوربین سلفی گوشی Mi 8 SE برای تشخیص چهره بسیار معمولی می باشد. سیستم تشخیص چهره این گوشی در شرایط نوری مناسب عملکرد خوبی دارد ولی در نور کم از دقت آن کاسته می شود باتوجه به این نکته استفاده از سنسور اثر انگشت برای قفل کردن گوشی بسیار مناسب تر می باشد. سنسور اثر انگشت بکار رفته در این گوشی از دقت و سرعت بالایی برخوردار می باشد و می توان گفت تقریباً پس از لمس کردن سنسور قفل آن باز می شود. هنگامیکه شما قفل گوشی را باز کنید به صفحه اصلی منتقل می شوید که در اینجا تمام اپلیکیشن های شما قرار دارد و باتوجه به این مسئله درمیابید که این سیستم با آنچه که در اندرویدهای معمولی مشاهده می کنیم تفاوت دارد. محیط نوتیفیکیشن ها مدتی است در MIUI دچار تغییر نشده است درحالیکه گوگل در نسخه جدید اندروید تغییراتی را در این بخش اعمال کرده است. بخش اپلیکیشن های اخیر بسیار شبیه به بخش app switcher سیستم عامل IOS می باشدو اپلیکیشن ها در کنار یکدیگر قرار دارند و شما با کشیدن آن ها به سمت بالا می توانید اپلیکیشن ها را ببندید. دکمه قابلیت تقسیم صفحه نیز در همین بخش قرار دارد. با کشیدن صفحه نمایش به سمت راست شما به صفحه ای می روید که در آن میانبر اپلیکیشن هایی که بیشتر از آن استفاده کرده اید و همچنین یادداشت های خود و تقویم روبرو می شوید. طبق آنچه که در انجمن MIUI آمده است این صفحه تنها در رام چینی قابل غیرفعال سازی می باشد ولی در رام بین الملل این صفحه بطور دائمی وجود دارد. اپلیکیشن امنیتی نصب شده بر روی گوشی یک مرکز کنترل کامل است که شما از طریق آن می توانید گوشی خود را برای یافتن نرم افزارهای مخرب اسکن کنید، بلک لیست خود را مدیریت کنید، مصرف داده و دیتای خود را مدیریت کنید، رفتار باتری را پیکربندی کنید و بخشی از رم که به صورت بیهوده اشغال شده است را آزاد کنید همچنین شما می توانید در این اپلیکیشن مجوز های سایر اپلیکیشن های نصب شده را بررسی کنید و همچنین نحوه عملکرد باتری در هنگام اجرای هر اپلیکیشن را مشخص کنید.

برخی دیگر از ویژگی های پیشرفته ای که در این رابط کاربری وجود دارد شامل فضای ثانویه و همچنین اپلیکیشن های دوگانه می باشد. شما با استفاده از این ویژگی ها می توانید یک فضای کاملاً جدید بر روی گوشی خود ایجاد کنید و یا اینکه از یک اپلیکیشن یک نسخه دیگر نصب کنید. همچنین یک آزمایشگاه در این رام وجود دارد که شما می توانید در آن برخی از ویژگی هایی را که هنوز آماده انتشار نیستند را مشاهده و بررسی کنید. در رابط کاربری MIUI همچنین ویژگی هایی مانند گالری پخش کننده موسیقی و پخش کننده فیلم وجود دارد. اگر شما از رام چینی استفاده کنید اپلیکیشن های پخش کننده موسیقی و فیلم این اجازه را به شما می دهد تا بتوانید به سرویس های محلی استریم متصل شوید. در این رابط کاربری همچنین ویژگی های کاربردی بسیاری مانند ضبط کننده صدا و صفحه نمایش، اسکنر بارکد و مدارک، قطب نما، فایل منیجر و اپلیکیشن یادداشت وجود دارد.

سخت افزار

همانطور که در بالا اشاره کردیم در این گوشی از پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ استفاده شده است این پردازنده در واقع اولین پردازنده از سری ۷۰۰ شرکت کوالکام می باشد که در ماه فوریه معرفی شده است. مهم ترین ویژگی که در این خانواده می توان به آن اشاره کرد قابلیت های پیشرفته هوش مصنوعی می باشد. هرچند برای دستاوردهای واقعی در واقعیت افزوده باید همچنان منتظر بمانیم و طبق شایعات در پردازنده اسنپدراگون ۷۳۰ این مسئله به وقوع خواهد پیوست. به احتمال زیاد این پردازنده براساس فرایند تولید ۸ نانومتری سامسونگ استفاده خواهد شد و در آن از یک چیپ اختصاصی برای وظایف یادگیری ماشین استفاده خواهد شد. باتوجه به این ویژگی ها و مشخصات انتظار نمی رود که این پردازنده قبل از پایان سال ۲۰۱۸ عرضه شود. در حال حاضر ما تنها پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ را داریم که در گوشی Mi 8 SE استفاده شده و ما در ادامه به برخی از ویژگی های این پردازنده اشاره خواهیم کرد.

پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ شرکت کوالکام بالاتر از پردازنده اسنپدراگون ۶۶۰ و پایین تر از پردازنده های ۸۳۵ و ۸۴۵ قرار می گیرد و بطور کلی هدف از ارائه این پردازنده آوردن برخی از ویژگی های پردازنده های پرچمدار به پردازنده های میانرده می باشد. یکی از ویژگی هایی که در این پردازنده مورد استفاده قرار گرفته اند سیستم پردازش تصویر spectra 250 می باشد که موجب کاهش نویز موجود در تصاویر می شود. همچنین در این چیپست از مودم جدید X15 LTE استفاده شده که دارای سرعتی نزدیک ب ۱ گیگابیت می باشد. همچنین این چیپست از فناوری شارژ سریع ۴ پشتیبانی می کند و این فناوری موجب می شود که شما بتوانید گوشی خود را با سرعت بسیار بالایی شارژ کنید. اسنپدراگون ۷۱۰ همانند چیپست های اسنپدراگون ۸۳۵ و ۸۴۵ با فناوری تولید ۱۰ نانو متری تولید شده است. در این چیپست از هسته های جدید Kryo 360 استفاده شده که این هسته ها به ۲ دسته طلایی و نقره ای باتوجه به عملکردشان تقسیم می شوند همانند بسیاری از پردازنده ها که هسته های آن ها بصورت متقارن تقسیم شده اند اما تقسیم هسته در این پردازنده ۸ هسته ای بصورت ۶+۲ انجام شده است ( ۶ هسته Kryo 360 silver با سرعت ۱٫۷ گیگاهرتز + ۲ هسته Kryo 360 Gold با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز ). وilverقارن تقسیم شده اند اما تقسیم هسته در این پردازنده ۸ هسته ای بصورت ۶+۲ انجام شده است( ۶ هسته ازنده ها که هسته های با توجه به تکنولوژی پیشرفته در هسته های KRYO شرکت کوالکام ادعا کرده است که مصرف انرژی پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ در حدود ۳۰ درصد کمتر از پردازنده اسنپدراگون ۶۶۰ می باشد.

ما در اولین آزمایش خود به بررسی CPU این دستگاه با استفاد از بنچمارک GeekBench پرداختیم و برای اطمینان از اینکه این کار را بخوبی انجام داده ایم چندین گوشی و پردازنده دیگر را نیز در مقام مقایسه قرار دادیم. ما در مقایسه خود از پردازنده های پرچمداری مانند اسنپدراگون ۸۴۵ و ۸۳۵ و برخی از پردازنده های میانرده مانند Kirin 659 و اسنپدراگون ۶۶۰ و ۶۳۰ استفاده کردیم. همچنین برای اینکه از عملکرد صحیح پردازنده این گوشی مطمئن شویم از یک سیستم خنک کننده نیز استفاده کردیم. و باید بگوییم چه با استفاده از سیستم خنک کننده و چه بدون آن عملکرد پردازنده این گوشی دچار تغییر زیادی نشد و این مسئله نشان می دهد که سیستم خنک کننده داخلی گوشی Mi 8 SE دارای عملکرد مطلوبی می باشد. باتوجه به نتایج مشخص است که هسته های Kryo 360 نمی توانند با پردازنده های پرچمدار قدیمی مانند اسنپدراگون ۸۳۵ که در آن از هسته های Kryo 280 استفاده شده رقابت کند.

با این حال هسته های Kryo 260 که در پردازنده اسنپدراگون ۶۶۰ بکار رفته اند دربرابر هسته های جدید کم می آورند. عملکرد پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ که چه در حالت تک هسته ای و چه در حالت چند هسته ای بسیار خوب و قابل توجه بود. با اینکه این احتمال را می دادیم که به دلیل استفاده از تنها ۲ هسته قدرتمند ممکن است که عملکرد این پردازنده در حالت چند هسته ای دچار اختلال شود اما درواقع این اتفاق بوقوع نپیوست و عملکرد این پردازنده ما را شگفت زده کرد. شرکت هواوی پردازنده Kirin 970 را برای رقابت با پردازنده ای مانند اسنپدراگون ۸۳۵ روانه بازار کرد و باید بگوییم عملکرد پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ بگونه ای است که می تواند در حالت تک هسته ای با این پردازنده رقابت کند و این مسئله بسیار جالب توجه می باشد. مورد بعدی که ما در آن به بررسی این گوشی پرداختیم بنچمارک ANTUTU بود. در این بنچمارک نیز ما از چندین گوشی دیگر استفاده کردیم تا بتوانیم عملکرد این گوشی را بدرستی مورد نقد و بررسی قرار دهیم. و باید بگوییم در این آزمایش نیز به وضوح مشخص شد که این گوشی از گوشی هایی که دارای پردازنده پرچمدار می باشند ضعیف تر است و به میزان قابل ملاحظه ای از سایر گوشی ها قوی تر می باشد.

بنچمارک بعدی مورد آزمایش قرار گرفته Basemark OS 2.0 بود و باید بگوییم که در این بنچمارک عملکرد گوشی Mi 8 SE حتی بهتر نیز به ثبت رسیده است. اما بازهم سطح اختلافی که بین پردازنده ها وجود دارد نیز کامل به چشم می خورد. مورد بعدی که ما به بررسی آن پرداختیم مربوط به پردازنده گرافیکی بود و باید بگوییم که پردازنده گرافیکی Adreno 616 که در این گوشی بکار رفته است نیز در مرکز قرار می گیرد یعنی عملکرد این پردازنده گرافیکی نسبت به پردازنده های گرافیکی پرجمدار ضعیف تر می باشد اما نسبت به پردازنده های گرافیکی میانرده و پایین رده عملکرد مطلوبی را از خود نشان میدهد. نکته دیگری که در مورد این پردازنده وجود دارد مصرف انرژی بهینه شده آن می باشد.

قرار دادن این موارد در کنار هم موجب می شود که بزودی اخبار بیشتری را در مورد پردازنده گرافیکی Adreno 616 بشنویم. ما در این گوشی انواع مختلفی از بازی را نصب و اجرا کردیم و باید بگوییم که پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ و ۴ گیگابایت رم این گوشی به آسانی توانستند که تمامی بازی های تست شده توسط ما را اجرا کنند. باتوجه به نتایج بدست آمده و بدون توجه به نکته دیگری به آسانی می تواند گوشی Mi 8 SE را یک پرچمدار به حساب آورد. شرکت کوالکام با ارائه پردازنده های سری ۷۰۰ قصد دارد که توازنی را بین پردازنده های پرچمدار و میانرده ایجاد کند و باید بگوییم که در اولین تلاش خود در این سری از پردازنده ها با پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ توانسته است که هدف خود را بخوبی نشان دهد. در پایان بخش سخت افزار باید بگوییم که گوشی MI 8 SE شیائومی از نظر سخت افزاری در سطح بالایی قرار دارد و با توجه به این سخت افزار قیمت درنظر گرفته برای آن بسیار مقرون بصرفه می باشد و باید بگوییم که شیائومی از دید ما توانست در بخش سخت افزار این گوشی امتیاز کامل را کسب کند.

دوربین

گوشی Mi 8 SE از نظر قیمت پایین تر از یک گوشی پرچمدار قرار می گیرد و به همین دلیل نمی توان آن را از نظر دوربین با گوشی های پرچمدار مقایسه کرد. اما با این حال این گوشی جزئی از جدیدترین گوشی های پرچمدار شیائومی می باشد و به همین دلیل انتظارات از آن بالا می باشد. در مقایسه با گوشی Mi 8 دوربین گوشی Mi 8 SE دچار ضعف قابل ملاحظه ای می باشد. در دوربین پشتی گوشی Mi 8 SE از سنسورهای ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی استفاده شده که سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به عنوان سنسور اصلی دوربین پشتی شناخته می شود و سنسور ۵ مگاپیکسلی برای ایجاد عق در تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد. درمورد عملکرد سنسور اصلی باید بگوییم که این سنسور تصاویر خوبی را برای شما به ثبت برساند. سیستم دوربین دوگانه بکار رفته در این گوشی به میزان قابل توجهی مشابه آن چیزی می باشد که در دوربین گوشی Redmi Note 5 دیده بودیم. تنها تفاوتی که ایجاد شده این است که از یک تثبیت کننده الکترونیکی تصویر (gyro-EIS) در دوربین این گوشی استفاده شده است. در دوربین این گوشی حالت های عکس برداری مختلفی تأیید شده که شما با کشیدن دست خود به سمت چپ و راست می توانید بین حالت ها بچرخید. متأسفانه برای تعویض دوربین جلو و پشتی نمی توان از کسیدن بهشمت بالا و پایین استفاده کرد و باید از دکمه تعبیه شده برای آن استفاده نمود. همچنین دکمه هایی برای تنظیم فلش، حالت HDR، هوش مصنوعی، فیلترها و میانبری برای رفتن به تنظیمات وجود دارد. در حالت دستی تنظیمات در اختیار شما می باشد و می توانید تعادل رنگ سفید ( پیشفرض ها و دمای نور) ، سرعت شاتر ( ۱۰۰۰/۱  ثانیه تا ۱۶ ثانیه ) و حساسیت ISO (100 تا ۱۶۰۰) را تنظیم کنید. شما همچنین می توانید فوکوس را نیز بصورت دستی تنظیم کنید.

کیفیت تصاویر

قضاوت درمورد کیفیت تصاویر و ویدئوهای ثبت شده با دوربین یک گوشی میانرده یکی از سخت ترین کارها می باشد. بطور کلی صحبت درباره دوربین گوشی ها چه در گوشی های پرچمدار و سایر گوشی ها بسیار سخت می باشد. و بیشتر افراد نیز تصاویر خود را برای انتشار در شبکه های اجتماعی می خواهند و اکثر دوربین ها  این کار را بخوبی انجام می دهند. دوربین گوشی Mi 8 SE می تواند تصاویر باکیفیتی را ثبت کند که برای کاربران متوسط بطور قطع رضایت بخش می باشد و البته سایر افراد نیز باید به قیمت گوشی نگاه کنند آنگاه عملکرد دوربین را قبول خواهند کرد. یکی از مشکلاتی که ما در برخی از تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی داشتیم این بود که نویز زیادی در تصاویر مشاهده می شد. البته همانطور که گفتیم این اتفاق تنها چند بار به وقوع پیوست. نکته دیگری که باتوجه به تصاویر به آن پی می بریم این است که الگوریتم های آشکارسازی به شدت در تصاویر استفاده شده اند و این الگوریتم ها در تصاویر بخوبی نقش خود را ایفا کرده اند و ما با تصاویر باکیفیتی روبرو هستیم. نکته دیگری که در برخی از تصاویر مشاهده شد عدم تعادل رنگی بین اجزای مختلف در هر شرایطی بود. در بسیاری از مواقع اکثر رنگ ها بیش از حد اشباع شده بودند و محدوده داینامیکی نیز بسیار محدود بود. استفاده از حالت HDR می تواند تا حدودی این مشکل را از بین ببرد.

درحالیکه یک حالت HDR خودکار وجود دارد به ندرت می توان از آن استفاده کرد و بهتر است که تنظیمات را بصورت دستی انجام دهید. هرچند ممکن است  که یک گزینه بهتر وجود داشته باشد و آن حالت دوربین هوش مصنوعی می باشد. در این روش ابتدا صحنه ای که می خواهید از آن تصویربرداری کنید تجزیه ئ تحلیل می شود. سپس تنظیمات مناسب با آن محیط اعمال می شود. ما بطور دقیق مطمئن نیستیم که هوش مصنوعی بکار رفته در این گوشی توانایی شناسایی چند صحنه و محیط را دارد اما بطور قطع این دوربین توانایی شناسایی بسیاری از محیط های معمول مانند ابرها، شاخ و برگ، حیوانات، گل و دشت ها را دارا می باشد. پس در اکثر مواقع می توان از هوش مصنوعی استفاده کرد. هنگامیکه یک صحنه جدید توسط هوش مصنوعی شناسایی شود آیکون آن تغییر شکل می دهد و شما با این تغییر شکل می توانید متوجه شناسایی صحنه جدید شوید. در حدود ۹۰ درصد مواقع استفاده از هوش مصنوعی توانست عملکرد بهتری را در ثبت تصاویر نسبت به حالت HDR به ثبت برساند پس به شما توصیه می کنیم که برای گرفتن تصاویر خود بیشتر از حالت هوش مصنوعی استفاده کنید. تصاویر ثبت شده در نور کم نیز دارای کیفیت مطلوبی بودند اما بطور قطع نمی توان آن ها را فوق العاده نامید و همانطور که احتمالاً حدس زده اید میزان نویز در این حالت نیز بیشتر شده است. در این حالت نیز هوش مصنوعی تاحدودی می تواند کیفیت تصاویر را بهبود ببخشد. باتوجه به اینکه در این گوشی از هیچگونه لرزشگیر اپتیکالی استفاده نشده است برای ثبت تصاویر در نور کم باید دست خود را بسیار ثابت نگهدارید وگرنه با تگان خوردن گوشی تصاویر تر می شوند. تصاویر پانارومای ثبت شده توسط دوربین این گوشی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار می باشند.

تصاویر پرتره

دوربین گوشی Mi 8 SE می تواند تصاویر پرتره مناسبی را به ثبت برساند اما باتوجه به اینکه سنسور ثانویه دوربین این گوشی بطور اختصاصی برای ایجاد عمق در تصاویر پرتره به کار می رود باید بگوییم انتظار ما از دوربین این گوشی برای ثبت تصاویر پرتره بیشتر بود. بسیاری از دوربین ها تنها با داشتن یک سنسور دوربین عملکرد به مراتب بهتری را در ثبت تصاویر پرتره نسبت به این گوشی دارند. نکته دیگری که در مورد ثبت تصاویر پرتره با دوربین این گوشی وجود دارد این است که سوژه مورد نظر برای عکاسی باید کاملاً بدون حرکت باشد و در محیط پشت سر آن نیز هیچگونه حرکتی صورت نگیرد. باوجود بی حرکت بودن برای ثبت یک تصویر پرتره مناسب ممکن است که مجبور شوید چند بار عکس بگیرید تا یکی از آن ها مورد پسند شما باشد.

تصاویر سلفی

همانند نسخه اصلی Mi 8 در گوشی Mi 8 SE نیز از دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی استفاده شده است. دوربین این گوشی دارای فوکوس ثابت می باشد و شما برای ثبت هر تصویر باید بصورت دستی محل خود را نشان دهید و سپس ثابت بمانید تا تصویر باکیفیتی ثبت شود. برای دوربین فیلتر های زیبایی بسیاری نیز تعبیه شده است. گزینه هوش مصنوعی نیز در اینجا وجود دارد و باید بگوییم که عملکرد بسیار خوبی را نیز در این بخش دارد. شما با استفاده از دوربین سلفی این گوشی همچنین می توانید تصاویر پرتره را نیز به ثبت برسانید و  باید بگوییم که کیفیت این تصاویر بسیار مطلوب می باشد. بطور کلی عملکرد سلفی این گوشی بالاتر از حد تصور ما بود.

فیلم برداری

دوربین گوشی Mi 8 SE می تواند ویدئوهایی را با کیفیت های ۴K با نرخ ۳۰ فریم برثانیه و یا ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به ثبت برساند. متأسفانه در این گوشی قابلیت فیلم برداری با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه تعبیه نشده است. ویدئوهای ثبت شده با کیفیت ۴K دارای جزئیات بسیار زیاد و کیفیت بسیار بالایی می باشد. تنها نکته ای که در ویدئوها وجود دارد این است که رنگ ها کمی اشباع و تند می باشند. عدم وجود لرزشگیر الکترونیکی و نوری موجب شده است که با تکان خوردن دست ویدئوها دچار نویز زیادی شوند. ویدئوهای ثبت شده با کیفیت ۱۰۸۰ نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار می باشند و تنها جزئیات در این رزولوشن کمتر از حالت ۴K می باشد و به همین دلیل نبود لرزشگیر در این کیفیت کمتر به چشم می آید. بطور کلی باید بگوییم که عملکرد فیلم برداری دوربین این گوشی بسیار خوب می باشد و می توان کیفیت ویدئوها را با ویدئوهای ثبت شده توسط گوشی های پرچمدار مقایسه کرد.

نتیجه گیری

گوشی Mi 8 SE شیائومی هرچند مطعلق به سری پرچمدار شیائومی می باشد اما نمی توان آن را یک گوشی پرچمدار کامل به حساب آورد. از نقاط قوت این گوشی می توان به صفحه نمایش بسیار باکیفیت، طول عمر بالای باتری با قابلیت شارژ سریع، پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ با عملکرد بسیار خوب، دوربین با کیفیت و رابط کاربری بسیار خوب اشاره کرد. همانطور که مشاهده می کنید این گوشی دارای نکات مثبت بسیاری می باشد و در کنار این نکات مثبت می توان از طراحی بروز این گوشی نیز به عنوان یک نقطه قوت نام برد. در مقابل از نقاط ضعف این گوشی می توان به عدم وجود جک ۳٫۵ میلی متری صدا، عدم وجود درگاه کارت حافظه جانبی، کیفیت صدای متوسط و عدم وجود لرزشگیر در ثبت ویدئوها  اشاره کرد. همانطور که مشاهده می کنید نقاط ضعف این گوشی بسیار جزئی می باشد و به آسانی می توان از آن ها چشم پوشی کرد. وجود نقاط قوت بسیار زیاد در کنار یک قیمت مقرون بصرفه این گوشی را تبدیل به یکی از بهترین گوشی های موجود در بازار کرده است. پس اگر به دنبال یک گوشی تقریباً پرچمدار می گردید و در عین حال نمی خواهید که هزینه زیادی را پرداخت کنید گوشی Mi 8 SE می تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

خرید گوشی موبایل می ۸ اس ای شیائومی از فروشگاه شیائومی

درباره نویسنده

پریسا سمیعی

۱ دیدگاه

ارسال نظر