نقد و بررسی

نقد و بررسی گوشی Redmi note 5A شیائومی

نقد و بررسی گوشی Redmi note 5A شیائومی
نوشته شده توسط پریسا سمیعی

گوشی Redmi note 5A یک گوشی پایینرده می باشد که با توجه به قیمتی که دارد از امکانات مطلوبی برخوردار می باشد این گوشی را می توان جانشین گوشی Redmi 4A بحساب آورد. البته این گوشی نسبت به نسل قبلی خود دارای قیمت پایین تر و صفحه نمایش بزرگتری می باشد. گوشی Redmi note 5A در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ روانه بازار شد و می توان گفت که هدف شیائومی از ارائه این گوشی ورود بیش از پیش شرکت شیائومی به بازار گوشی های پایین رده می باشد. بطور قطع یک گوشی پایین رده با صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی، چیپست اسنپدراگون ۴۲۵ و باتری ۳۰۸۰ میلی آمپری برای بسیاری از کاربرانی که نمی خواهند برای خرید گوشی خرج زیادی بکنند گزینه جذابی بنظر می رسد. در ادامه با مجله شیائومی همراه باشید تا به نقد و بررسی گوشی Redmi note 5A شیائومی بپردازیم.

جعبه گشایی

در درون جعبه گوشی Redmi note 5A تنها موارد ابتدایی مشاهده می شود و این شرکت هیچگونه گزینه ویژه ای را برای کاربر قرار نداده است. در درون جعبه این گوشی یک کابل شارژ Micro USB و یک شارژر ۱۰ واتی قرار گرفته است. برخلاف گوشی های ردمی ۵ و ردمی ۵ پلاس در درون جعبه این گوشی قابی بصورت رایگان قرار نگرفته است. به هرحال باید بگوییم که باتوجه به قیمت این گوشی ما نیز انتظاری بیش از این نداشتیم.

طراحی

تقریباً مدت زمان زیادی از زمانیکه ما با گوشی هایی که دارای بدنه تمام پلاستیکی بودند استفاده می کردیم می گذرد و باید بگوییم که گوشی Redmi note 5A باتوجه به استفاده از پلاستیک در بدنه آن ما را به یاد گوشی های گذشته می اندازد. استفاده از بدنه تمام پلاستیکی به معنای پایین بودن کیفیت ساخت نیست و باید بگوییم که یک گوشی با بدنه پلاستیکی و طراحی مناسب بسیار بهتر از یک گوشی با بدنه فلزی و طراحی نامناسب می باشد. گوشی Redmi note 5A از لحاظ اندازه مشابه گوشی گوشی Redmi note 4 می باشد و تنها ۱ میلی متر از آن نازک تر و ۱۲ گرم سبک تر می باشد. این کاهش وزن را می توان بطور مستقیم به استفاده از بدنه پلاستیکی و باتری کوچکتر ارتباط داد. گوشی Redmi note 5A دارای یک صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با رزولوشن ۷۲۰p می باشد.

شرکت شیائومی در این محصول نیز همانند بسیاری از محصولات خود از شیشه گلوریا گلس ۳ استفاده کرده است تا از صفحه نمایش در برابر خط و خش محافظت کند. برای اولین بار در گوشی های سری ردمی از یک دوربین سلفی با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی استفاده شده است و باید بگوییم که با توجه به قیمت این گوشی وجود این سنسور ۱۶ مگاپیکسلی بطور قطع می تواند برای بسیاری از کاربران جذاب باشد. همچنین در کنار این سنسور یک فلش LED کوچک قرار گرفته است تا تصاویر با کیفیت بالاتری ثبت شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم تمام بدنه این گوشی بصورت یکپارچه از جنس پلاستیک مات ساخته شده است که این مسئله علاوه بر کاهش وزن موجب زیبایی این گوشی شده است. باوجود اینکه گوشی Redmi note 5A یک گوشی ارزان قیمت می باشد اما شرکت شیائومی در این گوشی نیز از سنسور اثر انگشت در پشت گوشی استفاده کرده است و باید بگوئیم که همانند سایر محصولات شیائومی سنسور اثرانگشت این گوشی نیز از دقت و سرعت عملکرد بالایی برخوردار می باشد.

گوشی Redmi note 5A شاید دارای ویژگی های بروزی مانند صفحه نمایش بزرگ و یا بدنه فلزی نباشد اما شرکت شیائومی در طراحی این گوشی بسیار موفق عمل کرده و با وجود اینکه این گوشی از قیمت پایینی برخوردار می باشد اما شرکت شیائومی در طراحی و ساخت آن کوتاهی نکرده است و کاربران بطور قطع از کیفیت ساخت و طراحی این گوشی راضی خواهند بود.

صفحه نمایش

شیائومی از نمایشگر ۱۶ به ۹ با قطر ۵.۵ اینچ در گوشی Redmi note 5A  استفاده کرده است؛ تراکم پیکسل این نمایشگر HD نزدیک به ۲۷۰ پیکسل بر اینچ است که با توجه به پایینرده بودن آن طبیعی به نظر می‌رسد. در نگاه اول به این نمایشگر HD شاید تصاویر به اندازه‌ی کافی شارپ به نظر نرسند؛ اما حقیقت این است که شیائومی در این زمینه فراتر از رقبایش عمل کرده است. نوار سیاه‌ رنگ دور نمایشگر نیز که این روزها در بسیاری از گوشی‌های چینی شاهد آن هستیم در زمان روشن بودن نمایشگر به زیبایی آن لطمه زده است؛ البته این نوار به کم ‌حاشیه به نظر رسیدن نمایشگر در حالت خاموش بودن آن نیز کمک می ‌کند.

همانند دیگر گوشی‌های مورد بررسی گوشی Redmi note 5A  را برای سنجش فاکتورهای روشنایی آن، مورد بررسی قرار دادیم. خوشبختانه نمایشگر IPS LCD این گوشی با ثبت روشنایی حداکثری ۴۰۰ نیت ما را شگفت زده کرد. رنگ مشکی نیز به اندازه‌ی کافی عمیق است که شیائومی را در این بخش موفق بنامیم. نسبت کنتراست Native این نمایشگر عدد مناسب ۱۱۶ است که در چنین بازه‌ قیمتی کاملا رضایت‌ بخش محسوب می‌شود. حداقل روشنایی نمایشگر گوشی Redmi note 5A  عدد فوق‌العاده‌ی ۱.۲ نیت است که در دنیای پرچمداران نیز چنین رقمی عالی محسوب می‌شود.

شیائومی ۳ حالت گرم‌، سرد و استاندارد را برای تغییر پروفایل نمایش رنگ‌ها درنظر گرفته است. چینی‌ها همچنین برای تغییر کنتراست تصویر سه حالتAutomatic contrast ، Increased contrast و Standard در نظر گرفته‌اند که بیشترین روشنایی در حالت دوم بدست می‌آید. شیائومی قابلیتی با نام «Reading mode» را نیز برای فیلتر نور آبی نمایشگر گوشی درنظر گرفته است؛ خوشبختانه امکان زمان‌بندی و تغییر شدت این فیلتر نیز وجود دارد. اگر علاقه‌ای به استفاده از کلید پاور ندارید، شیائومی امکان روشن کردن نمایشگر با دو ضربه به آن را نیز فراهم کرده است.

زاویه‌ دید نمایشگر ردمی نوت ۵ ای رضایت ‌بخش است و در بین گوشی‌های همرده از بهترین‌ها به شمار می‌رود. خوانایی نمایشگر گوشی در محیط‌‌های پر نور و زیر نور خورشید هم سطح دیگر میانرده و پایینرده‌ی شیائومی است؛ کاربر در زیر مستقیم خورشید نیز قادر به استفاده از گوشی خواهد بود با این حال بازتاب نور از نمایشگر کمی به خوانایی آن زیر نور خورشید لطمه می‌زند. رنگ‌های به نمایش در آمده در این گوشی با وجود نداشتن طراوت بالا کاملا رضایت‌ بخش هستند. در پایان این بخش باید گفت که نمایشگر شیائومی ردمی نوت ۵ ای از همان برخورد اول، خود را به عنوان یک نمونه‌ باکیفیت  و نکته‌ مثبت به کاربر معرفی می‌کند.

طول عمر باتری

در گوشی Redmi note 5A از یک باتری ۳۰۸۰ میلی آمپری استفاده شده که بسیار کمتر از آن چیزی می باشد که در نسل چهارم سری ردمی نوت دیده بودیم. استفاده از پردازنده اسنپدراگون ۴۳۵ که بطور ویژه برای مصرف باتری بهینه سازی نشده است می تواند کاربران کمی نگران کند اما باید بگوییم با وجود کاهش میزان باتری و همچنین استفاده از یک پردازنده بهینه سازی نشده عملکرد باتری این گوشی اصلاً بد نمی باشد. هرچند شاید در مقایسه با گوشی های قبلی سری ردمی عملکرد باتری این گوشی متوسط باشد. اما هنگامیکه آن را با گوشی های هم رده و هم قیمت مقایسه کنیم درمیابیم که عملکرد باتری این گوشی بسیار مطلوب می باشد و کاربران احساس کمبودی نخواهند کرد. باوجود اینکه پردازنده این گوشی از فناوری شارژ سریع ۲ پشتیبانی می کند اما شارژری که همراه گوشی عرضه شده است از نوع عادی می باشد و شارژ کامل گوشی در حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می کشد.

MIUI 9

گوشی Redmi note 5A مجهز به رابط کاربری MIUI 9 برپایه ااندروید ۷ (نوقا) می باشد. رابط کاربری MIUI درحال حاضر در بین بهترین رابط های کاربری مبتنی بر اندروید می باشد که از پشتیبانی مطلوبی نیز برخوردار می باشد. ظاهر اولیه رابط کاربری MIUI بسیار ساده می باشد و کاربران می توانند با استفاده از قابلیت های شخصی سازی بسیاری که در دسترس آن ها قرار دارد ظاهر رابط کاربری را مطابق با میل خود تغییر دهد.

از ویژگی هایی که در رابط کاربری MIUI 9 اضافه شده است می توان به پشتیبانی از قابلیت باز کردن چند پنجره بصورت همزمان، پاسخ سریع به نوتیفیکیشن ها، اجراکننده هوشمند اپلیکیشن ها، دستیار هوشمند و قابلیت هوشمند جستجوی تصاویر اشاره کرد. باتوجه به ویژگی های جدید این رابط کاربری درمیابیم که در این نسخه توجه ویژه ای به هوشمند بودن شده است و این مسئله به دلیل فرایند یادگیری ماشین جدید می باشد. البته تغییرات به این چند موردی که ما اشاره کردیم محدود نمی شود و می توان گفت که در تمامی بخش ها و درمورد عملکرد تمامی اجزا تغییراتی صورت گرفته که این تغییرات موجب بهبود عملکرد رم، افزایش سرعت گوشی و مواردی از این دست شده است. قسمت اعلان‌‌ها همانطور که انتظار داشتیم فاصله‌ی زیادی با اندروید خالص دارد. شیائومی قابلیت پاسخ سریع را به بخش اعلان‌ ها اضافه کرده و تمام اعلان‌ ها یک اپلیکیشن را در کنار هم به صورت دست ‌بندی شده نمایش می‌دهد.

بیشتر اپلیکیشن‌‌ های پیش‌فرض رابط کاربری و اپ ‌ها اینستاگرام و فیسبوک با انیمیشن‌های جالبی همراه شده‌اند و چند پوسته‌ی جدید نیز به صورت پیش‌فرض در رابط کاربری قرار داده شده است. تخصیص داینامیک منابع و سرعت راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها برای ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتر چیزهایی هستند که شیائومی در زمان معرفی نسخه‌ی رابط کاربری MIUI مانور زیادی روی آن داده است؛ این تخصیص منابع باعث کاهش تاخیر و تجربه‌ی روانتر از کار با گوشی خواهد شد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم در رابط کاربری MIUI 9 قابلیت تقسیم صفحه و اجرای چند برنامه بصورت همزمان وجود دارد. با استفاده از این ویژگی شما می توانید ۲ اپلیکیشن را بطور کامل و بصورت همزمان در گوشی خود اجرا کنید. این رابط کاربری قابلیت پشتیبانی از تم های مختلف را دارد و همچنین بصورت پیشفرض چند تم  بر روی آن نصب می باشد و اگر هیچکدام از آن ها مطابق میل شما نبود می توانید از طریق مجموعه فراهم شده طرح دلخواه خود را انتخاب و دانلود کنید و سپس آن را بر روی گوشی خود فعال کنید.

در رابط کاربری MIUI 9 یک اپلیکیشن امنیتی وجود دارد که می تواند گوشی شما را برای نرم افزارهای مخرب اسکن کند، لیست سیاه شما را مدیریت کند، مصرف داده شما را مدیریت کند، رفتار باتری شما را تنظیم کند و همچنین بخشی از رم گوشی شما را آزاد کند. این اپلیکیشن همچنین می تواند اجازه های ( دسترسی های) سایر اپلیکیشن هایی را که بر روی گوشی خود نصب کرده اید مدیریت کند. بطور کلی باید بگوییم که رابط کاربری MIUI می تواند یک تجربه متفاوت از اندروید را در اختیار شما قرار دهد که در برخی از موارد حتی شانه به شانه IOS حرکت می کند.

عملکرد

توان پردازشی گوشی هوشمند ارزان ‌قیمت شیائومی، پردازنده‌ی چهار هسته‌ای و ۲۸ نانومتری اسنپدراگون ۴۲۵ است که رونمایی آن‌ها به بیش از دو سال پیش و تاریخ ۱۸ فوریه‌ی ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. این تراشه را ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره ‌سازی داخلی (۹.۴۳ گیگابایت در دسترس) همراهی می‌کند؛ البته شیائومی درگاهی اختصاصی را نیز در کنار درگاه سیم‌کارت ‌های اول و دوم برای ارتقاء حافظه‌ی این گوشی با کارت حافظه‌ی میکرو اس.‌دی در نظر گرفته است.

تراشه ‌های سری ۴۰۰ کوالکام، جزو محصولات پایینرده‌ی آن به ‌شمار می روند و در آن‌ها اغلب از ماژول‌ های ضعیف ‌تری نسبت به تراشه‌های سری ۴۰۰ و ۶۰۰ استفاده می‌شود، بنابراین، اسنپدراگون ۴۲۵ نیز از این قاعده مستثنی نیست و چهار هسته‌ی کم‌مصرف با ریزمعماری Cortex A53 با فرکانس حداکثری ۱.۴ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی آن را تشکیل می‌دهند.

پردازش تسک‌ های گرافیکی، برعهده‌ی واحد پردازش گرافیکی کوالکام با مدل آدرنو ۳۰۸ قرار دارد، این واحد از نمایشگرهایی با رزولوشن HD تا نرخ حداکثری ۶۰ فریم ‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و امکان ضبط و پخش ویدیوهای فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.  در کنار GPU و CPU مودم ال‌تی‌ایی X6 کوالکام قرار می‌گیرد که از سرعت‌های دانلود و آپلود ۱۵۰ و ۷۵ مگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

پردازشگر سیگنال تصویر دوگانه‌ی به‌کاررفته در تراشه‌ی ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۴۲۵ با سنسورهای ۱۶ مگاپیکسلی سازگار است، این تراشه از حافظه ‌های رم LPDDR3 با فرکانس ۶۶۷ مگاهرتز، حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1، درگاه USB 2.0، بلوتوث نسخه‌ی ۴.۱ و فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0‌ کوالکام نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته شیائومی همراه با ردمی نوت ۵A، شارژر عادی ارائه می‌دهد.

بی‌شک همانند هر گوشی پایینرده‌ی دیگری از Redmi Note 5A نیز نمی‌توان انتظار اجرای بازی‌های سنگین، عملکرد بی‌نقص و انیمیشن ‌های نرم را داشت؛ اما بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری شیائومی باعث شده است تا این گوشی در کاربری‌ های روزمره، عملکرد مطلوبی را به نسبت قیمت پایین خود ارائه دهد و برای کاربر تجربه ‌ای عذاب‌آور را به بار نیاورد. ردمی نوت ۵ ای بازی ‌هایی سبک همانند Candy Crush و Ballz را نیز بدون مشکل اجرا می‌کند و در تسک ‌هایی همچون مرور صفحات وب، استفاده‌ از اپلیکیشن ‌های پیام ‌رسان و استریم موسیقی نیز موفق ظاهر می‌شود.

دوربین

گوشی ردمی نوت ۵A از دوربینی با سنسور ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد که در پس لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد. چینی‌ها برای گوشی پایین‌رده‌ی خود فوکوس خودکار تشخیص فاز برای فوکوس سریع روی سوژه و فلش LED تکی برای ثبت تصاویر بهتر در محیط‌های تاریک نیز در نظر گرفته‌اند. ردمی نوت ۵ ای توانایی ثبت تصاویر HDR را نیز دارد که در حالت عکاسی خودکار، می‌توان آن را از گوشه‌ی سمت راست رابط کاربری دوربین فعال یا غیرفعال کرد. در نرم‌افزار دوربین ۱۷ فیلتر عکاسی به‌چشم می‌خورد که می‌توان پیش‌نمایش تأثیر تمام آن‌ها را به‌صورت زنده و بدون نیاز به ثبت عکس مشاهده کرد. از بین حالت‌های عکاسی می‌توان به مواردی همچون پاناروما، تایمر، Audio، عکاسی در شب (HHT ،(Beautify، عکاسی براساس نوع سوژه (پرتره، منظره، ورزشی و…) و دستی اشاره کرد که در حالت دستی کاربر می‌تواند وایت بالانس و ایزو را تغییر دهد.

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی خوب می باشد و می توان گفت که میزان روشنایی و جزئیات ثبت شده بسیار مطلوب می باشد. رنگ های نیز بسیار طبیعی و دقیق بنظر می رسند هرچند که در گاهی اوقات رنگ ها بی روح بنظر می آید. در تصاویر ثبت شده کمی نویز به چشم می خورد اما باید بگوییم باتوجه به قیمت این گوشی میزان نویز ایجاد شده نسبت به سایر گوشی های کمرده بسیار کم می باشد و کاربران می توانند از ثبت تصاویر با کیفیت مطلوب لذت ببرند. حالت HDR نیز برای دوربین این گوشی تعریف شده که این حالت می تواند موجب افزایش کیفیت تصاویر شود. هرچند در برخی از موارد رنگ های تولید شده در این حالت بسیار غیرواقعی بنظر می رسند. یکی از مشکلاتی که در تمامی دوربین های گوشی های هوشمند مشاهده می شود کیفیت پایین تصاویر ثبت شده در نور کم می باشد. هرچند در گوشی های پرچمدار و گرانقیمت این مشکل زیاد به چشم نمی آید اما در گوشی های ارزان قیمت و پایین رده موجود در بازار این مشکل بیشتر به چشم می آید. دوربین گوشی Redmi note 5A  نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی در نور کم از کیفیت متوسطی برخوردار می باشند ولی برای مشاهده جزئیات بیشتر نمی توانید بر روی تصاویر زوم کنید چراکه تنها تصاویر محوی را مشاهده خواهید کرد. باتوجه به تمامی موارد گفته شده اگر قیمت گوشی را در نظر بگیریم باید بگوییم عملکرد دوربین این گوشی بسیار مطلوب می باشد و کاربران بطور قطع نسبت به هزینه ای که کرده اند از کیفیت تصاویر راضی خواهند بود.

دوربین سلفی

شرکت شیائومی برای دوربین سلفی این گوشی از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی استفاده کرده است که بطور قطع این مسئله را می توان یکی از نقاط قوت این گوشی به حساب آورد. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دوربین در شرایط نوری مناسب بسیار باکیفیت می باشد. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین در نور کم همانند دوربین اصلی دارای نویز کمی می باشد. اما با این وجود همچنان باید بگوییم که عملکرد دوربین سلفی این گوشی به آسانی می تواند بعنوان یک استثنا در بین دوربین های سلفی گوشی های ارزان قیمت قرار بگیرد و خریداران این گوشی بطور قطع از خرید خود راضی خواهند بود.

ضبط ویدئو

دوربین گوشی Redmi note 5A می تواند ویدئوهایی را با حداکثر کیفیت FULL HD و با نرخ ۳۰ فریم برثانیه ذخیره کند. کیفیت ویدئوهای ثبت شده توسط دوربین این گوشی مطلوب می باشد و باید بگوییم که جزئیات و رنگ ها بسیار مطلوب و قابل تشخیص می باشند. همانند تصاویر در ویدئوها نیز کمی نویز مشاهده می شود تنها نکته منفی که می توانیم در اینجا به آن اشاره کنیم کیفیت پایین صدای فیلم های ضبط شده می باشد.

به پایان نقد و بررسی گوشی Redmi note 5A در مجله شیائومی رسیدیم. لطفاً نظر خود را درباره این گوشی و همچنین سؤالات خود را در بخش دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید.

منبع: gsmarena

درباره نویسنده

پریسا سمیعی

ارسال نظر