آموزش

روش هایی برای جلوگیری از تاثیر موبایل بر خواب

روش هایی برای جلوگیری از تاثیر موبایل بر خواب
نوشته شده توسط مهرداد قربانی

شاید مدت زمان زیادی از آخرین باری که به آرامی یک کودک خوابیده‌اید گذشته باشد. در دورانی هستیم که هرکدام از ما با تکنولوژی‌های زیادی محاصره شده‌ایم، تلفن‌های هوشمند که امروزه بخشی از زندگی ما شده‌اند و تقریبا تصور زندگی بدون آن‌ها غیرممکن است در کنار فوایدی که دارند، تاثیرات مخربی نیز به همراه دارند. عادت کرده‌ایم که شب‌ها با تلفن همراه خود بخوابیم و صب‌ ها اولین چیزی که چک می‌کنیم تلفن همراهمان باشد. تحقیقات بسیاری نشان داده است که نور صفحه تلفن‌های هوشمند تاثیرات مخربی بر سلامت و کیفیت خواب شما دارد. سوالی که در اینجا ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چرا نور صفحه ال ای دی تلفن همراه از تاثیرات مخرب تلفن هوشمند بر خواب محسوب می‌شود. شما این نور آبی رنگ تاثیر مستقیمی بر خواب و کاهش ترشح ملاتونین، هورمون تنظیم کننده زمان خواب دارد. در مطلب آموزشی امروز از تاثیر موبایل بر خواب شما و سلامتی‌تان خواهیم گفت.

نور آبی که از صفحه نمایشگر ال ای دی، لب تاب، تبلت یا تلفن همراه شما منعکس می‌شود، باعث شده تا مغز شما گمان کند که ساعت ۲ نیمه شب وقت بیدار شدن است در حالی که در این ساعت بدن شما باید در خواب عمیق فرو رفته باشد. با عادت کردن مغز به این شب بیداری‌ها، شما دچار کم خوابی و رفته رفته بیماری‌های عصبی و کاهش یادگیری و تمرکز می‌شوید. نور آبی صفحه ال ای دی تاثیر مستقیم بر کاهش هورمون ملاتونین دارد. اگر نمی‌دانید وظیفه این هورمون چیست، باید به شما بگوییم ملاتونین هورمون تنظیم کننده خواب در بدن شما است که با کاهش ترشح آن به بی خوابی دچار شده و افزایش ترشحش باعث تنظیم خواب شما می‌شود.

برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام داد ؟

روش هایی برای جلوگیری از تاثیر موبایل بر خواب
تلفن همراه خود را پیش از خواب خاموش کنید.
آسان‌ترین راه برای کاهش تاثیرات مخرب تلفن هوشمند بر خواب و سلامتی شما این است که ۱ تا ۲ ساعت پیش از خواب از تلفن همراه خود استفاده نکنید. می‌توانید به جای آن مطالعه کرده و با این روش برای خواب بهتری آماده شوید. در دنیای امروزه ما که وابستگی زیادی به تلفن‌های هوشمندمان داریم شاید انجام این کار کمی مشکل باشد. تحقیقات نشان داده که سه چهارم افراد بالغ بین سنین ۱۸ تا ۴۴ در حالی که تلفن همراهشان را در دست دارند می‌خوابند. در این تحقیقات مشخص شد افراد بالای ۶۵ سال، هیچ وابستگی به تلفن همراه خود ندارند اغلب آن را گم می‌کنند یا در اتاقی بسیار دورتر از اتاق خواب آن را قرار می‌دهند و بعد می‌خوابند.
کنار گذاشتن و کار نکردن با تلفن همراه پیش از خواب کمک می‌کند تا خواب بهتر و آرام‌تری داشته باشید. اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید بی خیال ندیدن سریال مورد علاقه تان از نتفلیکس با تبلت یا تلفن همراه خود بشوید، می‌توانید با خواندن مطلب امروز حداقل، تاثیرات مخرب تلفن هوشمند بر خواب خود را کاهش دهید.

کاهش نور صفحه و استفاده از نورهای گرم برای نمایشگر در طول شب

در حالی که نور آبی رنگ به کاهش ترشح ملاتونین منجر می‌شود، رنگ‌های گرم باعث افزایش ملاتونین می‌شوند و می‌توانید خواب بهتری داشته باشید بنابراین عتوصیه می‌شود اگر در طول شب و در تاریکی، علاقه به دیدن سریال یا استفاده از تلفن همراه خود دارید می‌توانید نور صفحه نمایشگر را کاهش دهید یا از نورهای گرمتر استفاده کنید. اپلیکشین‌های مخصوصی برای تغییر نور صفحه نمایشگر وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را دانلود و نصب کرده و از مزایای آن استفاده کنید.

کاهش تاثیر موبایل بر خواب شما به کمک وسایل جانبی

استفاده از نرم افزارهای مخصوص، تنها راه کاهش اثرات مخرب نور نمایشگرهای ال ای دی نیست. وسایل جانبی نیز وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا خواب بهتر و راحت‌تری را تجربه کنید.
برخی تحقیقات نشان داده که استفاده از عینک‌هایی با شیشه‌های رنگی مانند شیشه نارنجی رنگ در زمان استفاده از تلفن همراه و تبلت در طول شب می‌تواند به کاهش اثرات مخرب تلفن هوشمند بر سلامت خواب شما ، کمک کند و باعث کاهش تاثیر نور آبی رنگ، ال ای دی و در نهایت افزایش ترشح هورمون ملاتونین بشود. این وسایل جانبی را می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید یا به صورت آنلاین سفارش دهید.
می‌توانید از محافظ صفحه نمایشگر نیز استفاده کنید تا اثرات مخرب نور آبی رنگ صفحه نمایش را کاهش دهید. این محافظ نمایشگر را می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر وسایل هوشمند خریداری کنید.

تلفن همراه خود را خاموش کنید!

روش هایی برای جلوگیری از تاثیر موبایل بر خواب
صرفنظر از همه موارد گفته شده درباره اثرات نور آبی صفحه نمایشگر تبلت یا تلفن همراهتان، تحقیقات ثابت کرده است که خیره شدن طولانی مدت و کارکردن زیاد با تلفن همراه، لب تاب یا تبلت در طول ساعات پایانی شب می‌تواند باعث شود شما مدت زمان بیشتری بیدار مانده و ساعت خواب شما بر هم بخورد. نور سفیدی که از صفحه نمایشگر می‌تابد، به صورت خودکار به مغز شما این سیگنال را ارسال می‌کند که صبح شده و باید بیدار شوید و همین باعث بی‌خوابی و گول خوردن سیستم عصبی شما می‌شود. بی خوابی و کمبود خواب در درازمدت منجر به افسردگی، کاهش بازدهی، تمرکز و یادگیری و بسیاری بیماری‌های دیگر به خصوص زود رنجی و عدم تسلط و کنترل اعصاب می‌شود، بنابراین بهتر است به خودتان کمک کنید و لطف بزرگی برای سلامت روح و جسم خود انجام دهید، تبلت و تلفن همراه خود را، حداقل یک ساعت پیش از زمان خواب خاموش کنید و در جایی دورتر از تخت خود قرار دهید و به جای آن یک لیوان شیر گرم خورده و کتاب بخوانید، عدم استفاده از موبایل و تبلت در ساعات پیش از خواب می‌تواند کمک بسیار بزگی به سلامت شما باشد.

درباره نویسنده

مهرداد قربانی

ارسال نظر