آموزش

آیا شما هم با مشکل داغ شدن گوشی هوشمند خود رو به رو هستید؟

آیا شما هم با مشکل داغ شدن گوشی هوشمند خود رو به رو هستید؟
نوشته شده توسط مهرداد قربانی

با وجود همه ویژگی‌های فوق العاده استفاده از تلفن‌ همراه هوشمند، اشکالاتی نیز در این دستگاه ها وجود دارد، به مرور استفاده و افزایش کاربری از این تلفن‌های هوشمند متوجه خواهید شد که خیلی زود داغ می‌کنند. حقیقت این است که مسئله داغ شدن گوشی هوشمن در همه دستگاه‌ها وجود دارد و چیزی نیست که بتوانید از آن اجتناب کنید. اما اگر تلفن هوشمند شما بیش از حد داغ شد باید بررسی کنید، علت این موضوع چیست، زیرا داغ شدن بیش از حد تلفن همراه می‌تواند به دستگاه آسیب برساند. با دانستن دلیل داغ شدن بیش از حد تلفن همراه خود می‌توانید از بروز آسیب‌های احتمالی به تلفن خود جلوگیری کنید. در مطلب امروز به شما عواملی که باعث داغ شدن گوشی هوشمند شما می‌شوند را خواهیم گفت، می‌توانید با بررسی این عوامل و حل آن عمر تلفن هوشمند خود را افزایش دهید. در صورتی که شما هم با مشکل داغ شدن تلفن همراه خود روبه رو هستید و راهی به جز موارد زیر می‌دانید، می‌توانید در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

چرا تلفن‌های هوشمند داغ می‌شوند؟

همه می‌دانیم با تولید انرژی، منبع تامین کننده،‌ گرم می‌شود. منبع تامین کننده انرژی در تلفن هوشمند شماهم باتری تلفن همراه است. زمانی که مصرف انرژی تلفن هوشمند شما بیشتر شود و استفاده زیادی از پردازشگر تلفن هوشمند داشته باشید، به همان میزان هم تلفن شما گرم خواهد شد. اگر شما بازی‌های سنگینی روی تلفن خود نصب کنید که بیش از حد پردازشگر دستگاه را درگیر کند، داغ شدن گوشی همراه بسیار طبیعی است. گرم شدن تلفن همراه تا حد نرمال طبیعی است اما بیش از حد داغ شدن آن را باید جدی بگیرید.

داغ شدن گوشی هوشمند خود را جدی بگیرید

نکته اولی که باید در نظر داشته باشید تفاوت CPU با SoC تلفن همراه است. CPU یا همان پردازشگر را همه ما می‌شناسیم اما SoC به معنی سیستم روی چیپ تلفن همراه است که ممکن است شامل واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، حافظه، کنترلرهای ورودی و خروجی مانند USB، مدار کنترل کننده توان، شبکه‌های بی‌سیم مانند Wi-Fi، بلوتوث و ۴G باشد. در صورتی که تلفن همراه شما بیش از حد داغ شود SoC (بجز مواردی که داغ شدن بیش از حد و غیرعادی باشد) این مشکل را حل می‌کند. زمانی که تلفن همراه شما بیش از حد داغ می شود SoC به صورت خودکار سرعت پردازش عملیات‌های در حال اجرا بروی تلفن همراه را کاهش می‌دهد و به همین دلیل است که اغلب با داغ شدن گوشی موبایل، گوشی شما هم کند می‌شود. با افزایش بیش از حد دما، معمولا تلفن همراه شما پیامی را ارسال خواهد کرد تا دست از کار کردن با آن بکشید و اجازه دهید تلفن همراه شما خنک شود.

دلایل افزایش دما و داغ شدن گوشی هوشمند

در صورتی که شما بیش از حد و به صورت مکرر با مشکل داغ شدن غیرعادی تلفن هوشمند خود روبه رو هستید باید هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کنید. معمولا نصب بدافزارها یا اپلیکیشن‌های حاوی ویروس باعث افزایش دما و داغ شدن گوشی موبایل می‌شوند،که باید هرچه سریع تر این بدافزارها را شناسایی و پاک کنید. می‌توانید کارت گرافیک یا GPU تلفن هوشمند خود را برای مدتی غیرفعال کنید و تا رفع مشکل گرم شدن بیش از حد تلفن، صبر کنید. عواملی مانند نصب بازی‌های بسیار سنگین یا ویجت‌های اضافی و اطلاعات و کش‌های تلفن همراه باعث سنگین شدن پردازشگر و کند شدن عملیات و در نتیجه داغ شدن تلفن همراه شما شود.

عوامل خارجی افزایش دما و داغ شدن تلفن هوشمند

گاهی عوامل خارجی مانند رها کردن یا قرار دادن تلفن همراه در نور مستقیم خورشید باعث افزایش دما و داغ شدن آن می‌شود. در صورتی که عوامل این چنینی باعث افزایش دمای تلفن همراهتان نشده است بنابراین مشکل سخت افزاری ممکن است داشته باشد که بهتر است سریع‌تر آن را رفع کنید.

ترفندهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی موبایل

ترفندهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی موبایل

۱٫ جلوگیری از داغ شدن بیش از باتری

یکی از بدترین دلایل داغ شدن تلفن هوشمند شما این است که آن را حتی وقتی که به صورت کامل شارژ شده است بازهم در شارژ قرار می‌دهید. هیچ گاه اجازه ندهید که باتری تلفن همراه شما به صفر برسد و همیشه زمانی که بین ۸۰ تا ۳۰ درصد شارژ دارد آن را دوباره شارژ کنید. به این ترتیب در طول روز هم باتری تلفن همراه شما دیرتر تمام شده و باتری آن هم سالم می‌ماند.

۲٫ استفاده از شارژر و باتری غیر اصل

برخی از شارژرهای غیر اصلی تلفن های هوشمند باعث افزایش دمای آن و داغ شدن بیش از حد تلفن شما می‌شوند. شارژر اصلی تلفن شما متناسب با ولتاژ باتری آن است و استفاده از شارژری که ولتاژ آن متفاوت است ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد تلفن و آسیب رسیدن به باتری آن شود. مطمئن شوید از شارژر و باتری اورجینال تلفن همراه خود برای شارژ استفاده می‌کنید.

۳٫ روشنایی صفحه نمایش را کاهش دهید.

افزایش یا کاهش روشنایی صفحه شما تاثیر مستقیمی بر مصرف باتری دارد و به میزانی که روشنایی صفحه نمایش را افزایش دهید، باتری تلفن همراه نیز انرژی بیشتری مصرف می‌کند. به جای افزایش روشنایی صفحه نمایش از یک محافظ صفحه برای تلفن همراه خود استفاده کنید. محافظ صفحه‌های مخصوصی هستند که به شما اجازه می‌دهند حتی در روشنایی روز و زیر نور خورشید هم مشکلی در دیدن صفحه نمایش خود نداشته باشید.

۴٫ تلفن همراه خود را روی سطح محکمی قراردهید.

بسیاری از ما، در زمان شارژ کردن، تلفن همراه خود را هرجا که ممکن بود مانند تخت یا مبل خانه قرار می‌دهیم. سطح‌های نرم مانند تخت و مبل باعث جذب و نگه داشتن گرما در تلفن همراه شده در حین شارژ شدن می‌شود. ترجیحا در زمان شارژ کردن همیشه تلفن همراه خود را روی سطح سفتی مانند میز یا زمین قرار دهید.

۵٫ قاب پشت تلفن همراه را بردارید.

کاور و قاب‌های پشت تلفن‌های هوشمند بسیار جذاب و زیبا هستند و علاوه براین باعث جلوگیری از صدمه دیدن تلفن همراه شما در حین زمین خوردن هم می‌شوند. اما این قاب‌ها اکثرا از جنس پلاستیک هستند و باعث می‌شوند که گرمای باتری درون قاب پشت گوشی به دام افتاده و نتواند خارج شود و همین باعث افزایش دمای بیش از حد تلفن همراه شما می‌شود. اگر با مشکل داغ شدن بیش از حد تلفن خود روبه رو شده‌اید در اولین قدم آن را از شارژر جدا کرده و قاب پشت گوشی را بردارید.

۶٫ جلوگیری از داغ شدن گوشی موبایل با مدیریت SoC

می‌توانید با رعایت چند نکته ساده مانند پاک کردن بازی‌های سنگینی که بیش از حد پردازشگر را درگیر می‌کنند یا پاک کردن بدافزارها و ویروس‌هایی که از طریق اپلیکیشن‌های خراب وارد گوشی شما شده‌اند از داغ شدن بیش از حد تلفن همراه خود جلوگیری کنید. بازی‌های سنگینی که نیاز به گرافیک بالا دارند انرژی بسیار زیادی از باتری کم کرده و پردازشگر را بسیار درگیر می‌کنند بنابراین باعث افزایش غیرعادی تلفن همراه شما می‌شوند.

۷٫ وای فای

روشن بودن خود وای فای به تنهایی نمی‌تواند دلیل افزایش دما داغ شدن تلفن هوشمند شما شود مگر این که بیش از حد از وای فای خود استفاده کنید. سیستم عامل اندروید به گونه ای است که اپلیکیشن ها می توانند در پس زمینه اجرا شده و از پردازنده و یا اینترنت استفاده کنند. بنابر این اگر اپلیکیشن‌هایی در پس زمینه گوشی شما فعالیت دارند، می توانند باعث افزایش درجه حرارت آن شوند، پس بهتر است هرچه سریع‌تر از قسمت تنظیمات تلفن همراه این ویژگی را غیرفعال کنید.

به پایان یکی دیگر از آموزش های مجله شیائومی رسیدیم لطفا نظر خود را درباره این مطلب با ما در میان بگذارید

درباره نویسنده

مهرداد قربانی

ارسال نظر