آموزش

چقدر از امنیت شبکه های وای فای عمومی مطمئن هستید؟

چقدر از امنیت شبکه های وای فای عمومی مطمئن هستید؟
نوشته شده توسط مهرداد قربانی

آیا تا به حال با پیامک کسر وجه از حساب خود، در حالی که هیچ خریدی انجام نداده اید مواجه شده‌اید ؟ مطمئنا اولین کاری که می‌کنید چک کردن حساب خود و پیدا کردن مبدا خریدی است که انجام شده و در مرحله بعدی به بانک مراجعه می‌کنید و اقدام به مسدود کردن حساب خود خواهید کرد یا حداقل رمز ورود اینترنتی تمام کارت‌های خود را عوض می‌کنید. اگر با چنین حالتی روبه رو شدید، بهتر است ببینید که آخرین بار کی از یک شبکه وای فای عمومی استفاده کرده‌اید و از طریق آن خرید اینترنتی انجام داده‌اید. معمولا چنین مشکلاتی زمانی پیش می‌آید که شما از طریق یک شبکه اینترنت عمومی اطلاعات بانکی خود را به یک سایت وارد کرده باشید یا وارد اینترنت بانک شده باشید. بهتر است بدانید امنیت شبکه‌ های وای فای عمومی اصلا خوب نیست و بهتر است هرگز در زمان استفاده از این شبکه‌ها خرید‌های اینترنتی خود را انجام ندهید.

شبکه های وای فای عمومی که در هتل‌ها یا رستوران‌ها استفاده می‌شوند، حتی اگر برای ورود نیاز به رمز عبور داشته باشند بازهم از امنیت خوبی برخوردار نیستند. در هر صورت شما و افراد زیادی همزمان در حال استفاده از این شبکه هستید و همین باعث می‌شود که اطلاعات شما در معرض خطر قرار گیرد. امنیت شبکه‌های وای فای خانگی بسیار بالاتر از شبکه‌های عمومی است و با وجود فایروال موجود در لب تاب یا تلفن همراه هوشمند باز هم امنیت شما در حین استفاده از این شبکه‌های عمومی تضمین نمی‌شود. هرگز ایمیل‌های مهم یا رمز بانکی خود و اطلاعات محرمانه را در حین استفاده از یک شبکه اینترنت عمومی باز نکنید. در مطلب امروز مجله می مگ به شما راه‌هایی برای افزایش امنیت اطلاعاتتان در حین استفاده از شبکه های اینترنت عمومی آموزش خواهیم داد تا شاید کمکی به حفظ بیشتر حریم شخصی شما و اطلاعات مهم‌تان باشد.

۱. نام وای فای را دوبار چک کنید.

اگر در حین استفاده از یک شبکه وای فای عمومی در رستوران یا کافه هستید، حتما اسم وای فای را از مسئول پذیرش یا افرادی که در آن جا کار می‌کنند بپرسید و خیلی سریع بدون سوال و چک کردن اسم وای فای به اسم شبکه‌هایی که شبیه اسم مکانی که در آن هستید، وصل نشوید بسیاری از هکرها به این ترتیب با گول زدن مشتریان اقدام به دزدی اطلاعات می‌کنند بنابراین برای تضمین امنیت شبکه های وای فای عمومی در قدم اول مطمئن شوید به اسم درست وای فای آن مکان وصل شده‌اید.

۲. هرگز از اطلاعات محرمانه خود استفاده نکنید.

یکی از راه‌های تضمین امنیت خود در حین استفاده از شبکه های عمومی وای فای ، این است که اطلاعات مهم و حیاتی خود را با این شبکه‌ها در هیچ سایتی وارد نکنید. خرید های اینترنتی را سعی کنید در خانه و با استفاده از شبکه وای فای خانگی انجام دهید.

۳. به صورت دستی شبکه وای فای را انتخاب کنید و گزینه اشتراک گذاری را خاموش کنید.

 به صورت دستی شبکه وای فای را انتخاب کنید و گزینه اشتراک گذاری را خاموش کنید.

مطمئن شوید که لب تاب یا تلفن همراه شما به صورت اتوماتیک به شبکه های وای فای عمومی وصل نشود و خودتان این اتصال را انجام دهید. برای افزایش امنیت شبکه های وای فای عمومی بهتر است اشتراک گذاری و ظرفیت وای فای خود را زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید خاموش کنید زیرا باعث می‌شود که دستگاه شما به صورت خودکار به شبکه‌های وای فای باز عمومی که نیازی به رمز عبور برای اتصال ندارند، متصل نشود و اطلاعات شما در معرض هک قرار نگیرد. بعد از استفاده از یک شبکه وای فای عمومی بهتر است رمز آن را پاک کنید و اتصال شبکه را قطع کنید زیرا ممکن است دستگاه شما مجددا به صورت خودکار به این شبکه وصل شود.

۴. از حساب‌های کاربری خود خارج شوید.

اگر در حین استفاده از یک شبکه وای فای عمومی به ایمیل یا حساب‌های کاربری خود وارد شدید حتما بعد از استفاده از این حساب‌ها خارج شوید ز یرا ممکن است اطلاعات شما در معرض هک قرار گیرد.

۵. پسورد خود را عوض نکنید.

هرگز در حین استفاده از یک شبکه وای فای عمومی پسورد یا رمز عبور حساب‌های خود را عوض نکنید زیرا با این کار شدیدا در معرض خطر هک و دزدیده شدن اطلاعاتتان قرار می‌گیرید.

۶. از HTTPS استفاده کنید.

در قسمت وارد کردن آدرس سایت در مرورگر خود حتما دقت کنید از HTTPS استفاده کنید. اگر در حین استفاده از جیمیل یا حساب کاربری خود HTTPS ناپدید شد سریعا از حساب خود خارج شوید و اتصال خود را قطع کنید. استفاده از HTTPS در قسمت آدرس سایت یا فعال کردن SSL در حین استفاده از اینترنت و ایمیل باعث می‌شود که اطلاعات شما کدنگاری شده و در حین ارسال از دستگاه به سرور اینترنت در معرض هک قرار نگیرند.
توجه داشته باشید که اگر از HTTP در قسمت آدرس سایت استفاده می‌کنید یک هکر ماهر به راحتی می‌تواند اطلاعات شما را هک کند بنابراین بسیار اهمیت دارد که همیشه آدرس سایت خود را چک کنید و حتی الامکان سایت‌های مهم را در هنگام اتصال به وای فای خانه باز کنید زیرا از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

۷. از VPN استفاده کنید.

VPN در واقع به معنی استفاده از یک شبکه امن مجازی است و راهی برای هدایت ترافیک داده‌های شما از طریق یک شبکه امن است. در واقع استفاده از VPN باعث می‌شود هکرها نتوانند به اطلاعات شما در حین استفاده از یک شبکه وای فای عمومی ، دسترسی پیدا کنند.
برخی مرورگرها مانند Opera به صورت خودکار دارای VPN هستند و نمونه‌های دیگری از VPN مانند CyberGhost یا TunnelBear نیز وجود دارند که می‌توانید به صورت جداگانه دانلود و نصب کرده و از اطلاعات خود حفاظت کنید. کافی است یکی از این نمونه‌ها را دانلود کنیدرده ودر حین استفاده از شبکه های وای فای عمومی آن را روشن کنید.

کلام آخر

اگر دوست دارید فقط از اطلاعات روز باخبر شوید یا ویدیوهای آنلاین ببینید و چیزی دانلود کنید می‌توانید از شبکه های وای فای عمومی استفاده کنید اما هرگز برای انتقال پول یا چک کردن گردش حساب خود و ورود به اینترنت بانک از شبکه اینترنت عمومی استفاده نکنید

درباره نویسنده

مهرداد قربانی

ارسال نظر